مقالات

(نصب و بیرون آوردن ) بلبرینگ و رولبرینگ ها

(نصب و بیرون آوردن ) بلبرینگ و رولبرینگ ها

روش صحیح جازدن و نصب بلیرینگ ها

روش صحیح نصب بلبرینگ (روش جازدن و درآوردن بلبرینگ و رولبرینگ ها) بسیـــار حیاتی است چرا که عملکرد مناسب بیرینگ ها در شرایط کاری منوط به رعایت اصول نصب بلبرینگ است . مهارت در جا زدن بلبرینگ و پاکی محیط اطراف در هنگام نصب بلبرینگ و رولبرینگ ها بسیار مهم بوده و قبل از نصب بلبرینگ و رولبرینگ ها آنها را باید در بسته بندی خودشان قرار داد و از شست و شوی آنها با هر حلال دیگری خودداری کرد. روانکارها یکی عوامل موثر در نحوه‌ی عملکرد بلبرینگ نصب و بیرون آوردن آن‌ها می‌باشند می‌توانید برای تهیه جنس مرغوب و با کیفیت آن به نمایندگی سپاهان در ایران مراجعه نمایید.

برای تسهیل در هنگام نصب بلبرینگ و رولبرینگ ها انتهای شفت و هم چنین انتهای سوراخ داخلی محفظه بیرینگ را با یک شیب 10 تا 20 درجه میسازند ، که این این نه تنها از صدمه دیدن بیرینگ ها جلوگیری میکند بلکه سبب نصب راحت بلبرینگ و رولبرینگ ها می شود .

 

ابزار آلات کارگاهی برای جازدن و نصب بیرینگ ها

در هنگام نصب بلبرینگ و رولبرینگ ها می توان از یک صفحه تخت یا یک میله برای جا زدن استفاده کرد و باید دقت کرد از ضربه ها بصورت آرام باشد و به هیچ وجه نباید به سطوح لغزشی ضربه وارد کرد . برای جازدن بیرینگ ها در تعداد زیاد توصیه می شود از پرس های هیدرولیکی و مکانیکی استفاده کرد .

جازدن بیرینگ ها بزرگ مستلزم گرم کردن است و این اختلاف دمایی بستگی به میزان تداخل شفت و بیرینگ دارد . [ مقاله ۰تا ۱۰۰ لقی بلبرینگ ها و تلرانس بلبرینگ ها مطالعه شود ] البته باید توجه داشت بیرینگ های کاسه نمد دار از نوع پلی استری نباید بیشتر از 130 درجه سانتی گراد و بیرینگ ها با کاسه نمد پلی یورتال نباید بیش از  110 درجه سانتی گراد را گرم کرد . برای این منظور میتوان از هیترهــا (Heater) و اتاقک های محفظه گرم استفاده کرد.

تذکر مهم : هرگز برای گرم کردن بلبرینگ و رولبرینگ نباید از شعله مستقیم استفاده کنید . چرا که ممکن است با این کار به بلبرینگ و رولبرینگ خسارت وارد شود .

اگر بخواهیم  بلبرینگ و رولبرینگ را از جای خود درآوریم باید با همان دقتی که آن را جا زده ایم خارج کنیم برای این منظور از پولی‌کش (فولی‌کش) برای خارج کردن بیرینگ از شفت میتوان استفاده کرد.

توصیه میشود که در موقع طراحی محل بیرینگ شکاف و سوراخ هایی را در نظر گرفت تا عمل خارج کردن بیرینگ ساده تر انجام شود.

ابزارهای جا زدن و درآوردن بیرینگ ها (Mounting Dismounting Tools)

نصب بلبرینگ به صورت اصولی و صحیح ، تاثیر زیادی بر طول عمر آنها دارد . ابزارهایی که بدین منظور استفاده میشوند در ۳ گروه زیر تقسیم بندی میشوند :

  • مکــانیکی
  • هیــدرولیکی
  • گـــرمایی

استفاده از روش تزریق روغن در روش جازدن و درآوردن بلبرینگ های بزرگ با سوراخ های کونیک (مخروطی) بسیــار موثر است . این روش شامل تزریق روغن به محل تماس بیرینگ و شافت است و نتیجه آن کاهش اصطحکاک و خارج شدن راحت تر بیرینگ میبــــاشد .

ابزار های مکانیــکی

از ابزار های مکانیکی بیشتر برای جازدن و درآوردن بلبرینگ های کوچک استــفاده میشود ، متـــداولترین ابزار های مکانیکی برای این کار عبارت اند از :

آچار گلویی خاردار (Hook Spanner)

آچار گلویی سنگین کار (Impact Spanner)

استفاده از آنها برای بستن مهره و جلو راندن و جا زدن بیرینگ ها بر روی شفت مخروطی یا بوش تبدیلی و نیز در آوردن بیرینگ از روی بوش کشش متـــداول است . جنس این آچار ها معمولاً از فولاد سخت شده با عملیات حرارتی هستند .

ابزار های هیــدرولیکی

ابزار های هیــدرولیکی برای جا زدن و درآوردن بیرینگ های بزرگتر از اندازه متعارف معمولاً استـــفاده میشوند ، ابزار های هیــدرولیکی نسبت به ابزار های مکانیــکی دارای دقت بالاتری هستند لذا معمولاً برای اینکــــه در هنگام نصب بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی به دقت بالاتری دست پیدا کنیم توصیه میگردد از ابزار های هیــدرولیکی استفاده شود .

 

مهره های هیدرولیکی

مهره های هیدرولیکی در نصب بلبرینگ ها و رولبرینگ های بزرگ و متوسط با سوراخ داخلی مخروطی استفاده می شود . اجزای مهره های هیدرولیکی به دو قسمت اصلی تقسیم می شوند ، حلقه فولادی رزوه شده از داخل با یک شیـار یک طرفه و پیستون حلقوی شکل که در داخل شیــار مزبور جاسازی شده است .و با ایجاد فشار هیدرولیک در پشت آن سبب جلو راندن بیرینگ و قرار گیری آن در موقعیت صحیح و با توجه به لقی استـــاندارد بلبرینگ می شود .

گرمکن ها

در صورت عدم امکان استفاده از روش هیــدرولیکی و مکانیــکی برای جا زدن و درآوردن بیرینگ ها از روش حرارتی میتوان استفاده کرد، این دستگاه ها شامل:

  • صفحات داغ (Hot Plates) برای حرارت دادن بیرینگ های کوچک
  • گرمکن های القــایی (Induction Heaters)  برای بیرینگ ها بزرگ تر

دقت شود دمای مجاز برای گرم کردن تا دمای ۱۲۵ درجه سانتی گراد است .

دقت شود شود بیرینگ هایی که دارای کاسه نمد هستند مانــند 2RS و ZZ برای نصبشان مجـــاز نیستیم آنها را گرم کنیم .

امتیازدهی به post

دیدگاهتان را بنویسید