مقالات

کنترل کیفیت بلبرینگ ها به زبان ساده

کنترل کیفیت بلبرینگ ها

نحوه انجام کنترل کیفیت بلبرینگ ها به زبان ساده

در مقاله های پیشین به نحوه ساخت بلبرینگ ها اشاره کردیم [ مقاله سیر تا پیاز بلبرینگ ها را مطالعه فرمایید ] اما آنچه که مهم است این می باشد کــه مطمئن شویم عملیات ساخت بلبرینگ و عملیات حرارتی بلبرینگ بدون عیب و نقص انجام شده است لذا برای این منظور باید کنترل کیفیت بلبرینگ ها با دقت انجام شود. روانکارها یکی از انواع مواد شیمیایی موثر در عملکرد بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها هستند و در حفاظت از آن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. برای تهیه جنس مرغوب و با کبپیفیت آن می‌توانید به شرکت گالف مراجعه نمایید.

کنترل کیفیت بلبرینگ ها شامل تست های متعددی می باشد که سلامت و کیفیت یک بلبرینگ یا رولبرینگ را برای عرضه بــه بازار را تائید می کند . این تست ها شامل موارد زیر است .

  • تست طول عمر بلبرینگ Bearing Life (Longevity)
  • صافی سطح بلبرینگ Bearing Waviness
  • تست مقدار نویز و ارتعاشات Noise and Vibration
  • لقی شعاعی و محوری Radial and Axial clearance
  • تست سختی سنجی Hardness
  • تائیدیه هندسه Geometry
  • تائیدیه گردی Roundness
  • سنجش میزان زبری Roughness
  • تست نشتی گریس Grease leakage
  • اندازه گیــری ابعاد Dimension measurement
  • تجزیه و تحلیل طیف سنجی Spectroscopic analysis

۱) بررسی گردی و زبری سطح

۱) بررسی توپوگرافی سطح [ توپوگرافی به ارزیابی سطح و ارزیابی ویژگی‌های آن گفته می شود ] برای ارزیابی اصطکاک ، روانکاری و سایش سطح دارای اهمیت است [مقاله روانکاری بلبرینگ ها مطالعه شود ] و بطور کلی میزان اصطحکاک سطح با افزایش زبری سطح افزایش می یابد . از آنجایی عامل اصلی خرابی بلبرینگ ها در مدت طولانی پدیده خستگی است ، اگر کیفیت سطح بلبرینگ ها پائین باشد عمر خستــگی بلبرینگ ها کاهش می‌یــابد .

۲) تست نویز و ارتعاشات بلبرینگ

نویز داشتن بلبرینگ به هنگام چرخش می تواند علل مختلفی از جمله : موج دار بودن اجزای بلبرینگ ، خوردگی و … داشتــه باشد . نویز داشتن بلبرینگ مشکلات عدیده ایی در کار یک بلبرینگ یا رولبرینگ مانند کاهش عمر ، ایجاد سر و صدای اضافی و … می کند . معمولاً تست نویز و ارتعاشات بلبرینگ با دو روش متداول تست آکوستیک امیشن و تست ارتعاش سنجی انجام می شود برای مطالعــه بیشتــر دو مقاله [ تست بلبرینگ با اکوستیک امیشن ] و [ تست بلبرینگ با تست ارتعاش سنج ] مطالعــه شود .

۳) تست سختی بلبرینگ

اگر سطح بلبرینگ سختی کافی را داشتــه باشد در برابر تغییر شکل پلاستیک بلبرینگ مقاومت می کند . سختی سنجی فولاد بلبرینگ معمولاً با تست راکول (Rockwell Hardness) انجام می شود در تست راکول نوک شاخص ( فرورونده ) بــه شکل کره با قطر متفاوت یا مخروط الماسی ‎120° می باشد . معمولاً تست سختی بلبرینگ از نوک فرو‌‌رونده‌ی مخروط الماسی ‎120° بـــا نیروی شاخص فرو رونده در حدود ۱۵۰ کیلوگرم است و با توجه با اثر فرو رونده روی سطح می توان میزان سختــی سطح را مشخص کرد .

۴) تست متریال اجزا سازنده بلبرینگ

جنس متریال اجزا سازنده بلبرینگ نقش اصلی در دوام و کیفیت بلبرینگ ها ایفا می کند لذا مهم است تست متریال اجزا سازنده بلبرینگ انجام شود تا از ترکیب شیمیایی آلیاژ استفاده شده و انجام صحیح عملیات حراراتی بلبرینگ ها اطمینان حاصل شود . [مقاله جنس بلبرینگ و رولبرینگ ها مطالعه شود ]

تست ترکیب شیمیایی با کوانتومتر انجام می شود و ترکیبات آلیاژ بلبرینگ را نشان می دهد و می توان با داده های نمایش داده شده مشخص کرد که درصد ترکیبات شیمیایی صحیح می باشد یــا خیر .

۵) اندازه گیــری ابعاد اجزای سازنده بلبرینگ

دستگــاه تست ابعاد انیورسـال یا ULM که مخفف کلمــه انگلیسی Universal Length Measurer است یک دستگاه سنجش ابعاد است که بصورت اپتیکی و الکتریکی کار می کند و قادر است ابعاد اجزای سازنده بلبرینگ را مانند قطر داخل و بیرون ، لقی و دقت چرخش و … را اندازه گیری کند .

۶) تست اندازه گیــری طول عمر بلبرینگ و تست نشتی

بلبرینگ و رولبرینگ ها به مرور زمان در اثر سایش دچار فرسودگی می شوند و عمرشان را از دست می دهند ، تست اندازه گیــری طول عمر نشان می دهد که یک بلبرینگ یا رولبرینگ مشخص در طول عمر تعریف شده خود با مشکلی رو بــه رو نخواهد شد .

تست نشتی بلبرینگ یا رولبرینگ ها به منظور اطمینان از محافظت کامل روانکار بلبرینگ و رولبرینگ ها در برابر آلودگی انجام می شوند از آنجایی که آلوده شدن روانکار بلبرینگ و رولبرینگ ها مانند روغن روانکار یا گریس عمر آنهــا را بشدت کاهش می دهد انجام این تست حائز اهمیت می باشد .

امتیازدهی به post

دیدگاهتان را بنویسید