مقالات

افراط یا تفریط در روانکاری ،کدام خطرناک تر است؟!

افراط یا تفریط در روانکاری

افراط یا تفریط در روانکاری ، کدام یک خطرناک تر است ؟!

در پاسخ به این سوال باید گفت مسئله افراط یا تفریط در روانکاری ، می تواند خطری بسیــار نزدیک برای دستگاه های صنعتی و به خصوص آنهایی که در آنها بلبرینگ و رولبرینگ نقش اصلی ایفا می کنند مانند پمپ های هیدرولیک ، گیربکس های صنعتی و ….. باشد . انتخاب یک روانکار خوب در عملکرد آن موثر است می‎‌توانید برای تهیه روانکار مرغوب و باکیفیت شرکت ساناکو روی لینک کلیک کنید.

افراط در روانکاری

گریس کاری بیش از حد یک دست بیرینگ کامل ( مجموعه بلبرینگ یا رولبرینگ و یاتاقان دوکفه ایی ) با تزریق بیش از حد گریس ، باعث افزایش دمای بلبرینگ یا رولبرینگ خواهد شد و عمر مفید آن را کاهش می دهد .

وقتی که تمام محفظه یاتاقان از گریس پر می شود دو مشکل دیگر نیز به وجود می آید ، ۱) کار بلبرینگ یا رولبرینگ دو چندان می شود و هیچ زمانی بلبرینگ یا رولبرینگ در حال استراحت نمی باشند که علاوه بر افزایش مصرف برق برای مقابله با چسبندگی گریس ، کــه صرف خواهد شد . سبب کاهش عمر بلبرینگ یا رولبرینگ  نیز می شود ۲) گریس کاری بیش از حد سبب ریزش گریس از بین محفظه می شود که در نتیجه آن امکان آلوده شدن گریس و ورود آلودگی به داخل یاتاقان نیـــز وجود دارد .

در روانکاری بلبرینگ یا رولبرینگ با گریس یک مسئله جدی دیگر وجود دارد و آن این است کــه گریس قابلیت انتقال حرارت ضعیفی دارد و اگر گریس کاری بیش از حد انجام شود ، حرارت مازاد نمی تواند خارج شود و سبب مشکلات ثانویــه خواهد شد . لازم به ذکر است که برخی از یاتاقان دوکفه ایی ، روزنــه ایی برای خروج گریس اضافی دارند که سبب می شود شاهد مشکلات گفته شده نباشیــم .

 

تفریط در روانکاری

در مورد مشکلات افراط در روانکاری توضیحات لازم ارائه شد ، اما در خصوص تفریط در روانکاری باید گفتــه شود که اثر متقابل افراط در روانکاری را بــه دنبال دارد به این معنا که عدم استفاده کافی از گریس سبب افزایش دما بلبرینگ یا رولبرینگ به علت پدیده اصطحکاک می شود و اگر که مجموعه یاتاقان و بلبرینگ یا رولبرینگ منفذ خالی داشتــه باشد احتمال ورود آلودگی به داخل مجموعه زیاد است .

برای نتیجه گیری باید گفت که تفریط در روانکاری یا استفاده کم از روانکار تاثیر مخرب تری را بــه دنبال دارد چرا که بعد از گذشت مدتی گریس می تواند اکسید شود و خاصیت خود را از دست بدهد و با جذب آلودگی ها خود به عنوان یک ساینده عمل کند و بلبرینگ یا رولبرینگ را بـــه سرعت تخریب کند .

برای اشنایی با ۰ تا ۱۰۰ راهنمایی خرید گریس نسوز  روی لینک کلیک کنید.

امتیازدهی به post

دیدگاهتان را بنویسید