مقالات

مکانیزیم های تنظیم وزن

مکانیزیم های تنظیم وزن شرکت تامین روانکار کارو

مکانیزیم های تنظیم وزن یکی از پر کاربرد ترین مکانیزیم های صنعتی می باشد ، مکانیزیم های تنظيم وزن انواع مختلفی دارد که در اینجا 4 مدل از آنها را بررسی خواهیـــم کرد. قبل از معرفی بهتر است از روانکار مناسب برای تنظیم مکانیزها استفاده کرد نمایندگی شرکت oks در ایران بهترین روانکارهای صنعتی برای انجام تنظیمات در اختیارتان قرار می دهد.

گاهی ممکن است مکانیزیم های تنظيم وزن با نام مکانیزیم پُرکن که در دستگاه های پُرکن مورد استفاده قرار می گیرند شناخته شود اما باید بدانید که مکانیزیم های تنظيم وزن دسته ایی بزرگتر از مکانیزیم پُرکن است .

لازم می دانم قبل از ادامه بحث ، مکانیزیم لنگ را توضیح دهم . مکانیزیم لنگ چیست ؟ مکانیزیم لنگ ، یکی از مکانیزیم های پرکاربرد صنعتی است و به این صورت است که یک رابط بین شفت دوار و جز دیگر می‌تواند حرکت رفت و برگشتی را به حرکت دایره ای تبدیل کند. در شکل زیر نمونه ایی از مکانیزیم لنگ را مشاهده می کنید .

از مکانیزیم لنگ به دو منظور در صنعت زیر استفاده می شود 1)حرکت تاخیر دار ، برای مثال باز و بسته شدن یک دریچه با یک فاصله زمانی مشخص 2)افزایش نیرو ، مکانیزیم لنگ سبب می شود نیرو در یک زمان مشخص اعمال شود و این بیشتر در ماشین آلات برش استفاده می شود .

مکانیزیم تنظيم وزن شماره 1

مکانیزیم تنظيم وزن شماره 1 ، یک مکانیزیم ارتعاشی است . در این مکانیزیم مواد از داخل یک قیف و از طریق یک ارتعاش کننده روی یک نوار نقاله ریخته می شوند و می توان با تغییر دادن شدت ارتعاش میزان تغذیه را مشخص کرد .

در این مکانیزیم نیروی ارتعاش از طریق یک گوه لاستیکی به یک میله عمل کننده منتقل می گردد. شدت این نیرو با جابه جا کردن گوه به بالا و پایین کم و زیاد میشود. این عمل به صورت خودکار با جابه جا کردن نوار نقاله حول یک لولا انجام می شود.

در این مکانیزیم چنانچه بار زیادی روی نوار نقاله ریخته شده باشد ، نوار نقاله حول محور ثابت فوقانی در جهت عقربه های ساعت کمی گردش می کند و باعث میشود گوه لاستیکی به طرف بالا حرکت کند و با این عمل نیروی کمتری انتقال یافته و مواد کمتری تغذیه خواهد شد. همچنین می توان سرعت خروجی مواد را با جابه جا کردن وزنه انتهای میله یا با تغییر سرعت نوار نقاله تنظیم نمود.

مکانیزیم تنظيم وزن شماره 2

مکانیزیم تنظيم وزن شماره 2 ،از یک الگوی الاکلنگ مانند استفاده می کند و به این صورت است که مواد به صورت فله از زیر یک قیف روی یک نوار نقاله می ریزد که این نوار نقاله می تواند حول یک لولا گردش کند.

شاسی نوار نقاله در صورتی که بار زیادی روی نوار نقاله ریخته شده باشد می تواند کمی گردش کند و دریچه را مسدود کند .

در این مکانیزیم موقعیت وزنه تعادل روی انتهای بدنه نوار نقاله تعیین کننده سرعت خروجی مواد تغذیه شده روی نوار نقاله است . مکانیزیم های تنظیم وزن ارتعاشی به صورت گسترده در پُرکن گچ و سیمان کاربرد دارند .

 

مکانیزیم تنظيم وزن شماره 3

این مکانیزیم بر خلاف دو مکانیزیم بالایی دارای قسمتی برقی می باشد که تنظيم وزن و قطع کن با چشم الکتریکی انجام می شود . در این مکانیزیم  میز گردان با حرکت گردشی پله ای منظمی به صورت خودکار ظروف را زیر قیف نگه می دارد و با پر شدن ظرف و افزایش وزن آن ، تیغه به طرف بالا حرکت می دهد و با گرفتن جلوی نور چشم الکترونیکی ، تغذیه متوقف می شود و سپس با تاخیر زمانی میز گردان حرکت می کند و ظرف بعدی زیر قیف قرار می گیرد . مکانیزیم های تنظیم وزن با چشم الکترونیکی در پُرکن مواد غذایی کاربرد زیادی دارند .

مکانیزیم تنظيم وزن شماره 4

شاید بتوان گفت مکانیزیم تنظيم وزن شماره 4  ، پر کاربردترین مکانیزیم های تنظیم وزن است . از این مکانیزیم بصورت گسترده در پر کننده مایعات استفاده می شود .

اساس این مکانیزیم بر طراحی سیستم هیدرولیکی است که مدار فرمان آن را تشکیل می دهد . در شکل زیر دو نمونه از مدار تنظیم وزن را مشاهده می کنید .

5/5 - (52 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید