مقالات

مکانیزم های تغذیه کننده

مکانیزم های تغذیه کننده شرکت تامین روانکار کارو

آشنایی با مکانیزم های تغذیه کننده

در درس های قبلی بحث آشنایی با علم طراحی مکانیزیم ها با مکانیزیم های جور کردنی ، مکانیزیم های تنظیم وزن و مکانیزیم های برش آشنـا شده ایم . در این مقاله قصد داریم مکانیزم های تغذیه کننده را بررسی کنیم. می توانید برای تقویاپت مکانیزم ها از روانکارهای مناسب و اصل استفاده کنید خرید روغن oks شما را در انجام عملیات تقویتی یاری می کند.

در یک فرآیند پیوسته تولید تغذیه کردن قطعات به صورت دقیق با استفاده از مکانیزم ها کاری بسیار حساس و پیچیده است . در گام اول در یک تحلیل سیستماتیک ، فرآیندهایی که در آنها مواد به طور پیوسته جریان دارد و برنامه ریزی برای حرکت های تکمیلی بعدی ضروری است . لذا در برخی از مکانیزیم های تغذیه علاوه بر سیستم مکانیکی ممکن است سیستم کنترل برقی نیز استفاده شود .

مکانیزم های تغذیه کننده با توجه به اینکه نوع تغذیه چیست به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند .

1) تغذیه به صورت قطعات

2) تغذیه مواد با جریان پیوسته

 

همانطور که اشاره شد ، مکانیزم های تغذیه کننده به دو صورت تغذیه به صورت قطعات و تغذیه مواد با جریان پیوسته می باشند به طور معمول مکانیزیم های تغذیه مواد با جریان پیوسته ساده تر و دارای پیچیدگی کمتری می باشند مکانیزیم تغذیه مواد با جریان پیوسته در بسته بندی انواع پودر های خوارکی ، غیر خوراکی و غیره …. مورد استفاده قرار میگیرد.

مکانیزیم تغذیه به صورت قطعات ، دارای انواع بسیار متنوعی می باشند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند برخی از مکانیزیم تغذیه ی قطعات ، دارای مکانیزیم جور کن بصورت همزمان هستند که در ادامه با برخی از آنها آشنا خواهیم شد .

شرح وظایف مکانیزم های تغذیه کننده

برخی از مکانیزم های تغذیه کننده که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند ، مکانیزم های تغذیه کننده مرکب هستند که چند وظیفه را انجام میدهند برای مثال در عملیات پرسکاری روی ورق های فلزی مکانیزم های کمکی برای انجام مکانیزم های تغذیه کننده را می توان بر اساس نوع و مرحله فرآیند به عملیات مختلف در پرس های چند منظوره ثابت یا قابل تنظیم برای کار روی دسته بندی نمود.

در عملیات پرسکاری روی ورق ، پرس های خاص می توانند وظیفه قیچی کردن، خم کاری و شکل دادن مربوط به ورق به صورت پیوسته و … را داشته باشند .  و همچنین این مکانیزیم  عملیات تغذیه، جلوبردن و برداشتن قطعه و … را انجام دهد .

شرح وظایف مکانیزم های تغذیه کننده که انجام می دهند:

  • تغذیه و بارگیری مخزن ها که نیازمند تأمین و انتقال مواد به آنها می باشد.
  • منظم کردن، جدا کردن، چرخاندن، لرزاندن و جهت دادن
  • نگهداشتن قطعه با وسایل خاص به هنگام بارگذاری با باربرداری از ماشین
  • انتقال دادن قطعات به ماشین بعدی

برای به حرکت در آوردن قطعات کوچک می توان از فک های گیرنده، نوار نقاله ، زنجیر نقاله ، محرکه های بادامکی، چرخدنده و چرخ ژنو و مکانیزم های تغذیه بادی استفاده کرد .

مکانیزیم تغذیه شماره 1

مکانیزیم تغذیه شماره 1 ، یک مکانیزیم تغذیه برای تغذیه و مرتب کردن واشر های تولید شده است . در این مکانیزیم اساس حرکت بر گردش چرخ هم زن است که واشر ها را به داخل کانال هدایت می کند .

 

مکانیزیم تغذیه شماره 2

در ویدیو زیر نمونه مشابه مکانیزیم تغذیه شماره 1 ، را مشاهده می کنید با این تفاوت که در این مکانیزیم فرآیند مرتب سازی انجام نمی شود . در این مکانیزیم از یک نوار نقاله به همراه چند بشقابک در حال دوران تشکیل شده است که کمک می کند قطعات تولید شده با سرعت بیشتری به پایین هدایت شوند .

 

مکانیزیم تغذیه شماره 3

مکانیزیم تغذیه شماره 3 ، یک مکانیزیم تغذیه برای تغذیه و مرتب کردن انواع پین های بلند و باریک است این مکانیزیم حتی در پر کن نوار تیر مسلسل خودکار دوشکا دیده می شود .

دلیل اهمیت طراحی مکانیزیم تغذیه با دقت بالا

خط مونتاژ و فرآیند تولید کارخانه جات مختلف ، قطعات مختلف به صورت در هم به واحد مونتاژ منتقل می شوند. چنانچه عمل مونتاژ به صورت مکانیکی انجام شود، این قطعات قبل از ورود به فرآیند باید از توده در هم ریخته جدا شده، جور شده و با وضعیت صحیح و با فواصل مورد نظر وارد سیستم شوند.

مهندسان و تکنسین های زیادی برای طرح ریزی و ساخت تخصصی مکانیزم های جورکننده ردیف کننده و شمارش کننده تلاش کرده اند و بجز برای قطعات استاندارد نظیر پیچ ها، مهره ها، واشرها و قطعات با اشکال مشابه باید در طراحی و بکار گیری مکانیزیم های تغذیه کمی خلاقیت را نیز چاشنی کار کرد .

در این مقاله برخی از جالب ترین مکانیزیم های تغذیه جهت ایده گرفتن آورده شده است اما این همه مکانیزیم های موجود صنعتی در خصوص تغذیه کردن نمی باشد .

ساخت و تولید مکانیزیمی که بتواند تغذیه مدار مونتاژ را با دقت و سرعت بالایی انجام دهد می تواند بشدت بر روی افزایش بازدهی کارخانه یا کارگاه تولیدی اثر بگذارد .

5/5 - (51 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید