مقالات

مکانیزیم های پیچیدن قرقره

مکانیزیم های پیچیدن قرقره شرکت تامین روانکار کارو

آشنایی با مکانیزیم های پیچیدن قرقره

در درس های قبلی بحث آشنایی با علم طراحی مکانیزیم ها با مکانیزیم های جور کردنی  ، مکانیزیم های تنظیم وزن ، مکانیزیم های برش ، مکانیزم های تغذیه کننده و مکانیزیم های نوار نقاله آشنـا شده ایم . در این مقاله قصد داریم مکانیزیم های پیچیدن قرقره را بررسی کنیم. جهت آسانتر شدن این عملیات می‌توانید از روانکارهای اصل و درجه یک شرگت  SKF استفاده کنید بیش از خرید تاریخچه شرکت اس کا اف را مطالعه نمایید.

یکی از مکانیزیم های که شاید شما به صورت مسقیم با آن روبه رو نشده باشید اما نتیجه و کاربرد های آن را شما غیر قابل انکار است ، مکانیزیم های پیچیدن قرقره می باشد . این مکانیزیم ها در دستگاه های مختلف صنعتی و خانگی با اهداف مختلف بکار می روند که در این آموزش برخی از آنها را بررسی خواهیم کرد .

مکانیزیم شماره 1

مکانیزیم شماره 1  ، یکی از مکانیزیم هایی از که در دستگاه نساجی غالباً قدیمی برای پیچدن نخ به دور دوک نخ استفاده می شده است . منبع تغذیه این مکانیزیم پولی و تسمه است که در شکل زیر قابل مشاهده است . مکانیزیم این ماشین برای پیچیدن دقیق نخ به دور دوک است که این کار توسط حرکت عرضی قطعه تغذیه کننده نخ که برگرفتـه از مکانیزیم بادامک است می باشد .

همانطور که در انتهای این مکانیزیم مشاهده می کنید یک جعبه دنده (گیربکس) وجود دارد که تنظیم سرعت دوران بادامک و قرقره می باشد .

 

مکانیزیم شماره 2

مکانیزیم شماره 2 ، یک مکانیزیم بسیار جالب است که بصورت گسترده در صنایع نساجی و پارچه بافی از آن استفاده می شود . در این مکانیزیم با استفاده از نیروی اصطکاک قرقره بالایی ، توسط غلتک شیار دار پایینی به حرکت در می آید . با حرکت دورانی غلطک شیار دار نخ از داخل منبع تغذیه کشیده می شود و باتوجه به بافت و نقشی که روی غلطک طراحی شده است بدور قرقره پیچیده می شود .

مکانیزیم شماره 3

مکانیزیم شماره 3 ، یک مکانیزیم پر کاربرد در وسایل خانگی است که همه شما با آن روبه رو شده اید و یکی از انواع آن سیم جمع کن جارو برقی است . ممکن است مکانیزیم های متعددی برای سیم جمع کن جارو برقی وجود داشته باشد اما متداول ترین آن استفاده از فنر حلزونی است وقتی شما سیم رو می کشید فنر کشیده می شود و وقتی انتهای آن را آزاد می کنید فنر به حالت اولیه بر می گردد و در نتیجه آن سیم جمع می شود .

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید