مقالات

راهنمای انتخاب گریس بلبرینگ الکتروموتور

راهنمای-انتخاب-گریس بلبرینگ الکتروموتو

راهنمای انتخاب گریس بلبرینگ الکتروموتور

در خدمت دوستان عزیز و همراهان همیشگی سایت یک دو سه صنعت هستیم با یک مقاله کاربردی دیگر ، در این مقاله قصد داریم در مورد انتخاب صحیح گریس بلبرینگ الکتروموتور کمی با شما صحبت کنیم . برای تهیه کالاهای صنعتی باید به نمایندگی معتبر نظیر مثل نمایندگی ساناکو مراجعه نمایید. در ابتدا توصیه می شود که مقالات پیشین [راهنمای روانکاری بلبرینگ ] و [ انتخاب روانکار صحیح بلبرینگ ] را مطالعه بفرمایید .

تابحال آیا در مورد گریس مورد نیاز برای بلبرینگ الکتروموتور اندیشیده اید ؟ و اینکه یک گریس مناسب برای بلبرینگ الکتروموتور باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

روانکاری گریس ها بعلت این که قابلیت باقی ماندن در سر جای خودش را دارد ، به صورت گسترده در بلبرینگ های گیربکس و بلبرینگ های الکتروموتور استفاده می شود اما نکته ای که وجود دارد این است که چه نوع گریس مناسب برای استفاده در بلبرینگ الکتروموتور است .

معرفی بلبرینگ الکتروموتور

تقریبا امروزه تمام بلبرینگ های الکتروموتورهای صنعتی ، از نوع بلبرینگ شیار عمیق (بلبرینگ ساچمه گرد ساده ) هستند که در دو نوع با آبند و بدون آبند مورد استفاده قرار میگرند و معمولاً بعلت محافظت بیشتر بلبرینگ از ورود گرد و غبار نوع بلبرینگ شیار عمیق به همراه آبند استفاده بیشتری دارد  .

یکی از خطراتی که می تواند پس از روانکاری بلبرینگ الکتروموتور به وجود آید ، نفوذ گریس به داخل الکترو موتور و خطر اتصال برقی است لذا برای این منظور دو نکته زیر را رعایت فرمایید :

۱- به اندازه کافی گریس به داخل بلبرینگ تزریق کنید ، که البته باید مقدار آن را با استفاده از فرمول محاسبه کنید [ برای اطلاعات بیشتر مقاله راهنمای تجدید گریس کاری را مطالعه فرمایید ] البته یک قانون سر انگشتی نیز برای این کار وجود دارد  که بیان می کند حداکثر مقدار گریس استفاده شده در داخل محفظه بلبرینگ نهایتاً باید برابر با یک سوم حجم محفظه داخلی باشد .

۲- گرانروی گریس ها بر خلاف روغن های صنعتی که بر حسب شاخصی از جنس گروانروی سیال بر حسب مقاومت برشی بیان می شود برحسب شاخص میزان تمایل به ریزش برحسب واحدی نسبی که می تواند بین ۰۰۰ تا ۶ باشد بیان می شود و هرچه به سمت شاخص ۶ می رویم میزان سفتی گریس بیشتر می شود و توصیه می شود برای تزریق گریس بلبرینگ الکتروموتور از شاخص گریس ۲ یا ۳ استفاده شود البته که این شاخص گریس به صورت تقریبی است اما این توصیه در بسیاری از موارد می تواند  کارگشا باشد . [ برای اطلاعات بیشتر مقاله آشنایی با گریس ها را مطالعه فرمایید ]

بررسی کیفیت روانکاری  بلبرینگ الکتروموتور

برای بررسی کیفیت روانکاری بلبرینگ الکتروموتور ، توصیه می شود که از روش های تائید شده مانند تست ترموگرافی ، تست التراسونیک روانکار و آنالیز ارتعاشات بلبرینگ استفاده شود .

استفاده از این روش های تست التراسونیک روانکار و آنالیز ارتعاشات بلبرینگ نسبت به تست ترموگرافی دارای مزیت می باشند و مهمترین علت محدودیت تست ترموگرافی این است که چون نتایج آن مبتنی سنجش دما هستند تنها داده ایی که شما بر اساس آن می توانید تصمیم بگیرید دما است و همانطور که قبلاً در مقاله افراط و تفریط در روانکاری گفته شد افزایش/ کاهش سطح روانکار هر دو باعث افزایش دمای بلبرینگ خواهند شد که می تواند عیب یابی ما را با مشکل مواجه کند .

چه نوع پایه صابونی برای گریس بلبرینگ الکتروموتور مناسب است ؟

برای اطلاعات دقیق تر می توانید این مسئله را در دفترچه راهنمای الکتروموتور مورد نظرتان را بیابید امــا اگر چنین اطلاعاتی را پیدا نکردید توصیه میشود برای الکتروموتورهای تا دور ۳۶۰۰ دور بر دقیقه از گریس پایه پلی اوره یا روغن پایه معدنی استفاده کنید . و همچنین برای اطلاعات بیشتر می توانید دوره جامع انتخاب مهندسی گریس را تهیه فرمایید .

امتیازدهی به post

دیدگاهتان را بنویسید