مقالات

راهنمای تجدید گریس کاری بلبرینگ + فرمول

تجدید گریس کاری بلبرینگ

راهنمای تجدید گریس کاری بلبرینگ

در مقالات قبلی اشاره شد که برای روانکاری بلبرینگ میتوان از گریس و روغن صنعتی استفاده کرد [ مقاله روانکاری بلبرینگ مطالعه شود ] و اشاره شد که گریس علارغم برخی محدودیت هایی که دارد بــه علت کاربری ساده تر برای روانکاری بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی کاربرد بیشتری دارد. برای تهیه کالاهای صنعتی باید به شرکت‌های معتبر نظیر مثل شرکت Sunoco مراجعه نمایید.

در این مقاله به بررسی تجدید گریس کاری بلبرینگ و رولبرینگ خواهیم پرداخت .

اکثر بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی ( به غیر از بلبرینگ های گریس همراه مانند بلبرینگ سری ۶۰۰۰ ) پس از مدتی کارکرد نیاز دارند که گریس کاری مجدد شود و معمولاً این کار در اکثر کارگاه ها و کارخانه های نیمه صنعتی با استفاده از پمپ دستی گریس انجام می شود و بسیار جالب است که همین کار ساده چقدر می تواند اشتباه انجام شود . مانند گریس کاری بیش از حد ، گریس کاری کمتر از مقدار مورد نیاز [ مقاله افراط یا تفریط در روانکاری ، کدام یک خطرناک تر است ؟ مطالعه شود ] نرخ زمانی تجدید گریس سریع ، نرخ زمانی تجدید گریس طولانی ، انتخاب NLGI نامناسب گریس ، انتخاب نادرست پایه صابونی گریس [ مقاله ۰ تا ۱۰۰ آشنایی با گریس و انواع آن مطالعه شود ] و اختلاط دو گریس اشتباهات رایج در گریس کاری مجدد بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی می باشد .

بررسی این اشتباهات رایج را بطور مفصل در دوره جامع انتخاب مهندسی گریس مورد بررسی قرار داده ایــم ، اما در این مقاله بطور اختصاصی در مورد محاسبه بازه زمانی گریس کاری مجدد بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی صحبت خواهیم کرد .

فرمول تجدید گریس کاری بلبرینگ

شرکت معتبر بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی SKF ، یک فرمول بسیــار ساده و کاربردی برای محاسبه زمان نرخ گریس کاری مجدد ارائه داده است . در این فرمول ساده قطر بیرونی بلبرینگ یا رولبرینگ برحسب اینچ در عرض برحسب اینچ  بلبرینگ یا رولبرینگ ضرب می شود . البتــه برای بلبرینگ و رولبرینگ کف گرد بجای عرض از ارتفاع استفاده می شود . و سپس مقدار در عدد ثابت در ۰/۱۱۴ ضرب می شود . مقدار بدست آمده ، مقدار گریس لازم برای گریس کاری مجدد بلبرینگ و رولبرینگ برحسب اونس است (تقریبــاً هر ۲۹ گرم برابر یک اونس می باشد ) .

فرمول ارائه شده در فوق برای ساده ترین حالت ممکن در نظر گرفته شده است و برای اینکه دقت محاسبات استفاده شده بالا برود ملاحظات زیر مد نظر قرار بدهیــد .

ملاحظات فرمول تجدید گریس کاری بلبرینگ

دمـا : همانطور که در مقاله ۰ تا ۱۰۰ راهنمایی خرید گریس نسوز ، به تاثیر دما بر عمر روانکار صنعتی طبق رابطه آرینوس اشاره شد . باید در نظر داشت که اگر دمای کاری بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی بالا باشد باید نرخ تجدید گریس کاری افزایش یابد .

آلودگی : اجزای چرخنده بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی ، همواره در معرض سایش هستند و این سایش می تواند بشدت افزایش یابد اگر که فیلم روانکاری بین دو جز متحرک کمتــر از ۱ میکرون بشود  (بــه صورت تقریبی ) . وقتی که بلبرینگ یا رولبرینگ در معرض آلودگی قرار بگیـرند سایش می تواند زودتر به وجود بیاید و باید برای تعیین نرخ گریس کاری مجدد باید مسئله آلودگی را برای تسریع در نرخ گریس کاری مد نظر قرار داد . البتــه یکی از آلودگی های رایج ، رطوبت هوا است لذا اگر در محیط کارگاه و کارخانه با این مسئله روبــه رو هستید حتماً آن را در نظر بگیرید .

ارتعاشات :‌ میزان ارتعاشات تولید شده در دستگاه صنعتی باعث به وجود آمدن شوک بر روی بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی می شود و هرچه مقدار آن بیشتر باشد باید نرخ گریس کاری مجدد به منظور تعویض گریس کهنه با گریس نو را افزایش داد .

موقعیت : موقعیت عمودی بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی باعث می شود که گریس به علت جاذبه تمایل به ریزش داشتــه باشد لذا توصیــه می شود که نرخ گریس کاری مجدد را برای موقعیت عمودی افزایش دهید .

نوع بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی : همانطور که در مقاله نحوه انتخاب بهترین روانکار برای بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی اشاره شد ، شکل اجزای چرخنده بر کیفیت روانکاری تاثیر دارند و بین شکل اجزای مختلف چرخنده بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی ، ساچمــه قادر است برای مدت بیشتری فیلم روانکار را نگه دارد .

 

جمع بندی گریس کاری بلبرینگ و رولبرینگ

تمام فاکتور هایی که در بالا اشاره شد کاملاً درست است امــا همواره باید بازرسی بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی را با روش های که در مقالات قبلی به آن اشاره شد مورد توجه قرار داد . و مطمئن ترین روش برای تجدید گریس کاری ارزیابی مداوم کیفیت گریس و تست مقدار گریس موجود در داخل مجموعه می باشد و فرمول ارائه شده را بیشتر به عنوان یک راهنما در نظر بگیرید .

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید