مقالات

۰ تا ۱۰۰ راهنمایی خرید گریس نسوز

۰ تا ۱۰۰ راهنمایی خرید گریس نسوز شرکت تامین روانکار کارو

 

امروزه بسیــاری از دستگاه صنعتی در شرایط کاری با دمای بالا کار می کنند لذا برای این شرایط نیاز به روانکار های صنعتی داریم که هم بتوانتد در دمای بالا کار بکنند و هم سلامت دستگاه صنعتی را در طول مدت فعالیت شان تضمین کنند . برای تهیه روغن گریس در پالایشگاه استفاده از روانکار مناسب حائز اهمیت است برای خرید محصولات اصلی شرکت کمپ ایر کلیک کنید.

هدف نهایی ما فراهم کردن قابلیت اطمینان بالای دستگاه به شرطی که هزینه تعمیر و نگهداری را بالا نبرد می باشد .  در این مقاله با گریس نسوز و کاربرد آن آشنـا خواهیم شد . برای خرید روغن اطلس کوپکو روی لینک کلیک کنید

منظور از دمای بالا ، چه دمایی می باشد ؟

قبل از اینکه به سراغ انتخاب روانکار با قابلیت تحمل دمای بالا برویم باید بدانیــم که چه دمایی به عنوان دمای بالا اطلاق می شود ؟ در پاسخ به این سوال باید جواب بدهیــــم که جواب قطعی وجود ندارد و بستگی به شرایط دارد . اما بطور تقریبی می توان گفت که دمایی بالاتر از ۱۰۰ تــا ۱۲۰ درجه سانتی گراد باشد و به طوری که فاصله تعویض روانکار به طور قابل ملاحضه ایی بالا باشد می توان شرایط کاری با دمای بالا در نظر گرفت که برای این مهم باید از روانکار با قابیت تحمل بالا یا گریس نسوز استفاده کرد .

شناختــه شدن ترین رابطه برای تاثیر دما بر عمر روانکار ، رابطه آرینوس است این رابطه در طیف وسیعی علوم مهندسی کاربرد دارد . این رابطه مشخص می کند که به ازای هر ۱۰ درجه سانتی گراد افزایش دمای روانکار ، عمر روانکار به نصف کاهش پیدا می کند .

این عبارت بطور خاص مربوط روغن های صنعتی معدنی می باشد امــا مفهوم کلی آن به این صورت که با افزایش دما عمر روانکار کاهش می یابد کاملاً درست است .

طور کلی روغن های صنعتی با پایه سنیتیک دوام بیشتری نسبت به روغن های صنعتی با پایه مینرال دارند ، لذا گاهی ممکن است افرادی که تجربه کافی در خصوص انتخاب روانکار صنعتی ندارد برای کار دستگاه در دمای کاری بالا روغن های صنعتی با پایه مینرال به شرایطی که مداوم تعویض شوند توصیه شود ، که این توصیه نمی تواند یک توصیه عملی و کاربردی باشد . لذا برای این منظور باید از متخصصین مربوطه راهنمایی خواست .

 

نحوه انتخاب صحیح گریس نسوز

در مقاله جداگانه با انواع گریس و پایه های آن آشنــا شدیم [مقاله ۰ تا ۱۰۰ انواع گریس ها و کاربردشان مطالعه شود ] در گریس ها ، ضخیم کننده یا Thickener تاثیر اصلی را بر روی کار گریس در دمای بالا می گذارد و مقاومت بیشتری در برابر اکسید شدن گریس دارد .

استفاده از نقطه ریزش گریس ، ساده ترین راه حل برای مشخـص کردن حداکثـر دمـای کـاری گریس می باشـد .

اولین قدم برای انتخاب صحیح گریس نسوز ، محاسبه دمای کاری گریس می باشد سعی شود تا حد امکان دمای کار دستگاه را با اندیشیدن تدابیری مانند استفاده از تهویه مناسب و … کاهش دهید .

۳ قاعده ساده برای انتخاب گریس نسوز با توجه به دمای کاری آن وجود دارد . در ابتــدا به نقطه ریزش گریس نسوز که می خواهیــد خریداری کنید ، نگاه کنیــد اگــر کــه :

۱) اگر نقطه ریزش گریس ، کمتر از ۱۵۰ درجه سانتی گراد باشد ، با کم کردن ۲۵ درجه سانتی گراد حداکثر دمای کاری گریس نسوز بدست می آید .

۲) اگر نقطه ریزش گریس ، بیشتر از ۱۵۰ درجه سانتی گراد و کمتر از ۲۰۰ سانتی گراد باشد ، با کم کردن ۴۰ درجه سانتی گراد حداکثر دمای کاری گریس نسوز بدست می آید .

۳) اگر نقطه ریزش گریس ، بیشتر از ۲۰۰ درجه سانتی گراد باشد ، با کم کردن ۶۰ درجه سانتی گراد حداکثر دمای کاری گریس نسوز بدست می آید .

آنچه که در بالاتر گفته شد بصورت تقریبی است باید توجه داشت که مقدار دمای مجاز می تواند کمتـر باشد در حالتی که تزریق مجدد گریس نسوز در فواصل طولانی تر انجام شود .

گریس نسوز لیتیم بهتر است یا پلی اوره یا … ؟!

در بالاتر اشاره شد که پایه روغنی گریس می تواند مینرال یا سنتیک باشد و گفته شد که ضخیم کننده گریس نسوز تاثیر بیشتری بر کارایی گریس نسوز دارد تا پایه روغنی آن امــا به عنوان یک قانون سرانگشتی به یاد داشته باشد که دو گریس مشابه به صورتی که یکی با پایه روغنی مینرال باشد و دیگری با پایه روغنی سنتیک ، دوام گریس نسوز با پایه روغن سنتیک بهتــر می باشد .

 

گریس نسوز ساده بخریم یا کمپلکس ؟!

معمولاً در گریس ها ، ضخیم کننده یا Thickener در دو پایه ساده و کمپلکس به بازار عرضه می شود به صورت یک قانون سر انگشتی به یاد داشته باشید که گریس کمپلکس دوام بیشتر ، قابلیت تحمل دمای بالاتر و قیمت بیشتری نسبت به گریس مشابه با پایه ساده دارد .

برای اشنایی با بهترین روانکار برای بلبرینگ  روی لینک کلیک کنید.

4.9/5 - (50 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید