مقالات

آشنایی با تست نشتی یا LT به زبان ساده

آشنایی با تست نشتی یا LT
تست نشتی یا LT چیست و چه کاربردی دارد ؟!

تست نشتی یا LT که مخفف کلمـــه انگلیسی Leak Testing است یکی از روش های دیگر تست غیر مخرب NDT میباشد که در صنعت دارای کاربرد فراوانی میباشد . و برای تشخیص وجود و اندازه وجود درز یا شکاف در قطعه مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه برتست نشتی یا LT انتخاب روانکار مناسب نیز در فرآیند موثر است می‌توانید برای خرید بهترین روانکار از نمایندگی شورون روی لینک کلیک کنید.

تست نشتی یا LT به چند روش قابل انجام میباشد که برخی از آنهـــا ساده و برخی نسبتــاً پیچیده هستند اما در اساس یکی هستند در روش ساده با استفاده از فشار سنج داخلی و خارجی فشار داخل مخزن تست میشود و داده ها در یک بازه زمانی مشخص ثبت میشود که بستگی به استاندارد مربوطه دارد [استانداردهای مهندسی مکانیک را مطالعه فرمایید .] و اگر اختلاف فشار غیر قابل اغماضی مشاهده شد بیانگر وجود ترک یا درز در داخل ماده میباشد .

در روش نسبتـــاً پیچیده از تحلیل با استفاده از آنالیز و مقایسه امواج انجام میگیرد که یکی از این روش ها ، تست اکوستیک امیشن یا تست نشرآوایی میباشد .

در روش های ساده تست نشتی یا LT که در ادامه انواع آنها را معرفــی خواهیم کرد اساس آنها بر مشاهده یا Observation است که به نوعی البتـــه نه دقیقاً میتوان آنها را تست چشمی یا VT نامید . که برای تشخیص وجود درز یا شکاف با استفاده از چشم مصلح یا غیر مصلح متواند انجام شود .

با استفاده از تست نشتی یا LT چه عیوبی را میتوانیم تشخیص بدهیـــم ؟!

  • ترک های که سبب نشتی مخزن میشوند
  • ترک های زیر سطحی

 

ترک های که سبب نشتی مخزن میشوند را با روش های ساده میتوان تشخیص داد چرا که باعث به وجود آمدن نشتــی ظاهری در مخزن میشوند اما تشخیص ترک های زیر سطحی به این سادگی نیست که معمولاً آنها را با استفاده از ارزیابی و تحلیل فرکانس شناسایی میکنند که همانطور که گفتــه شد یکی از موثر ترین روش ها برای این کار تست اکوستیک امیشن است .

 

انواع روش تست نشتی یا LT

۱) روش افت فشار: در روش افت فشار یا Pressure Decay ، مخزن با یک فشار مشخص پر میشود و از منبع جدا میشود و بعد گذشت زمان مجددا ً فشار گاز درون مخزن انداره گیری میشود و اگر نتایج تست اختلاف قابل توجه یی را نشان داد بیانگر وجود درز یا شکاف در مخزن میباشد . این روش چون زیاد دقیق نیست برای ارزیابی مخازن کم فشار یا Low Pressure  توصیــه میشود که گاز غیر سمی در آنهـــا نگهداری میشود .

۲) روش مشاهده : روش مشاهده یا Observation ، مخزن مورد نظر در مخزن سیال که بهتر است آب باشد غرق میشود سپس با استفاده از سیال با گرانروی خیلی کم فشار داخل مخزن را بالا میبرند و اگر داخل مخزن درز یا شکافی وجود داشتــه باشد عیب بصورت ، حباب ظاهر میشود . معمولاً این روش را برای تست نشتــی رینگ خودرو استفاده میکنند .

۳) روش جریان هوای فشرده : در روش جریان هوای فشرده یا Mass Airflow ، مخزن به منبع فشار متصل میشود و فشار مخزن ، با اندازه فشار بیرون مخزن ، بصورت مساوی در تعادل نگـــه داشته میشود بصورت تئوری اگر که در مخزن نشتی وجود نداشتــه باشد هیچ زمان سنسور تغذیه فشار منبع روشن نمیشود و اگر بصورت دوره ایی سنسور تغذیه فشار منبع شروع بکار کرد دبی آن برابر با مقدار نشتی سیستم است .

۴) روش ردیاب گاز (هلیوم) : روش ردیاب گاز (هلیوم) یا Gas Tracer ، مخزن آب بندی شده در یک محفظه کاملاً ایزوله قرار داده میشود و با استفاده از پمپ خلاء ، داخل مخزن و بیرون آن خلاء نسبی ایجاد میشود و سپس محفظه یا داخل مخزن (یکی از آنها) توسط گاز هلیوم پر میشود ، و با توجه به مقدار گاز از دست رفته در حجم میتوان از وجود نشتی داخل مخزن مطلع شد .

۵ ) روش تست اکوستیک امیشن : تست اکوستیک امیشن یا تست نشرآوایی بصورت ۱۰۰ درصد جزو تست های نشتی یا LT تقسیم بندی نمیشود اما چون این روش برای پایش وضعیت مخازن تحت فشار Pressure High  بصورت مداوم برای عدم وجود نشتــی یا خطار پیش هنگام قبل رسیدن اندازه ترک برای شروع نشتی مورد استفاده قرار میگیرد ، در این مقاله آن را بعنوان یک روش موثر برای تست نشتی یا LT معرفی کردیم .

 

امتیازدهی به post

دیدگاهتان را بنویسید