مقالات

آشنایی با جوشکاری انفجاری به زبان ساده

آشنایی با جوشکاری انفجاری به زبان ساده شرکت تامین روانکار کارو
جوشکاری انفجاری چیست ؟!

جوشکاری انفجاری و به انگلیســـی Collision welding یک حالت جوشکاری حالت جامد می باشد ، در جوشکاری حالت جامد برخلاف جوشکاری ذوبی [سیر تـــا پیاز انواع فرآیند های جوشکاری را مطالعـــه کنید . ] ذوب و انجمـــاد در حیــن جوشکــاری اتفاق نمی‌افتــد . برای جوشکاری انفجاری باید حتماً روانساز مخصوص آن را به کار برد و می توان  به نمایندگی شرکت ساناکو  برای تهیه روغن موتور تگزاکو و سایر محصولات صنعتی مراجعه کرد.

جوشکــــاری انفجـــــاری ، جوشکاری با استفاده ضربـــه ناشی از انفجار است . جوشکاری انفجاری برای اتصال مواد از نظر متالورژیکی ناسازگار و یا اعمال روکش بر سطح یک قطعـــه بکار می رود  سرعت این نوع جوشکاری بالا می باشد بطوریکــــه جوش به صورت آنی تشکیل می شود، که باعث می شود از اکثر واکنش های متالورژیکی کـــه تشکیل فازهای بین فلزی ترد تشکیل می دهند جلوگیری می کند .

از برخورد بین دو قطعـــه ، سبب ایجاد انرژی جنبشی میشود که سبب ذوب موضعی، تبخیر، و احتمالاً تشکیل پلاسما می شود و بیشتر مذاب و بخار به وسیله ی بصورت جریال سیال جت (ماده خمیری با سرعت ) بالا از بین دو سطح ماده خارج می شود . و سبب از بین بردن اکسیدها و دیگر آلودگی ها را از سطح می شود و جوشی از نظر متالورژیکی تمیز در فصل مشترک ایجاد می کند .

 

کاربرد جوشکاری انفجاری

جوشکــــاری انفجـــــاری سبب ایجاد یک منطقـــه بسیار باریک متاثر از حرارت HAZ ایجاد می کند که یک مزیت فوق العاده برای این روش می باشد چون هر چه منطقه متاثر از حرارت HAZ کوچکتر باشد ایجاد تنش پسماند و اعوجاج جوشی کمتـــر می کند .

جوشکاری انفجاری بصورت گسترده در پشش دادن سطح مخازن ، به ویژه مخازن تحت فشار در برابر خوردگی و جلوگیـــری از واکنش سطح با مواد شیمیایی داخل مخزن استفاده می شود . برای مثال روکش کردن مخازن تحت فشار از جنس فولاد ساده ساختمانی با تیتانیوم بسیار متداول است .

جوشکــــاری انفجـــــاری ، باعث کاهش هزینـــه ساخت نیز می شود بطوریکه مثلاً در بسیاری از موارد بجای اینکه یک منبع یا مخزن که در شرایط خورنده قرار دارد را تماماً با یک جنس مقاوم در برابر خورندگی مانند فولاد زنگ نزن بسازند ، مخزن با فولاد ساده کربنی ساختـــه میشود و سپس با استفاده از جوشکــــاری انفجـــــاری روکش فولاد زنگ نزن به آن متصل میشود .

برای آشنایی با جوش پلاستیک  روی لینک کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید