مقالات

جوشکاری میگ و مَگ تفاوت ها و شباهت ها

جوشکاری میگ و مَگ

جوشکاری میگ و مَگ تفاوت ها و شباهت ها چیست؟

جوشکاری میگ ومَگ هر دو جزو فرآیندهای جوشکاری در پناه گاز محافظ هستند ، اما قبل از اینکـــه بحث را بیشتر باز کنیــم باید کمی در  مورد علت استفاده از گاز محافظ توضیح بدهم اول از همه باید بدانید هنگام انجام عملیات میگ و مگ استفاده از روانساز مناسب حائز اهمیت است برای تهیه روانکار اصلی و اورجینال و شرکت STP روی لینک کلیک کنید.

، همانطور که در مقاله « سیر تا پیاز انواع فرآیندهای جوشکاری »  بصورت کامل به معرفــی فرآیند های جوشکاری پرداختیـــم ، اشاره کردیم که فرآیندهای جوشکاری به دو دسته تقسیم میشوند .

۱) فرآیندهای جوشکاری ذوبی

۲) فرآیندهای جوشکاری غیر ذوبی

در فرآیندهای جوشکاری ذوبی بعلت اینکه در حین انجام جوشکاری قطعات ذوب میشوند ، حوضچه مذاب در معرض اتمسفر و واکنش دادن با هوا که ترکیبی از گاز های مختلف است قرار میگیرد و میتواند سبب به وجود آمدن عیوب جوش مانند ایجاد تخلخل ، ایجاد ترک هیدروژنی و … [ انواع عیوب جوش را مطالعه کنید . ] شود . پس برای جلوگیری از این اتفاق باید از واکنش دادن حوضچــــه مذاب با اتمسفر جلوگیری کنیـــم و برای دستبابی به این مهم در برخی از فرآیندهای جوشکاری ذوبی از الکترود روپوش دار مانند جوشکاری الکترود دستی SMAW استفاده میکنیــــم و در برخی از فرآیند های جوشکاری مانند جوشکاری تیگ ، جوشکاری پلاسما و … از گاز محافظ بهره میگیریم .

تفاوت جوشکاری میگ با جوشکاری مَگ در نوع گاز محافظ آن است ، در جوشکاری مَگ از نوع گاز محافظ فعال مانند گاز کربن دی اکسید CO2 و …  یا ترکیب گاز خنثی با گاز فعال استفاده میشود .جوشکاری مَگ (MAG) مخفف کلمه انگلیسی Metal Active Gas است که معنای Active Gas گاز فعال میباشد .

گاز های فعال که در جوشکاری مَگ مورد استفاده قرار میگیرند میتوانند : کربن دی اکسید ، اکسیژن ، هیدروژن و نیتروژن باشند و علت مختلفـــی دارد که از گاز های فعال در جوشکاری استفاده میشود که مهمترین آنهـــا عبارت اند از افزایش پایداری قوس ، کاهش سیالیت حوضچه مذاب و افزایش دمای قوس میتوان اشاره کرد .

جوشکاری میگ از نوع گاز محافظ خنثی مانند هلیوم و آرگون استفاده میشود ، جوشکاری میگ(MIG)که مخفف کلمه انگلیسی Metal Inert Gas است که معنای  Inert Gas گاز خنثی میباشد .

جوشکاری میگ معمولاً کیفیت بهتــری نسبت به جوشکاری مَگ دارد ، و علت آن شاید استفاده از گاز ۱۰۰٪ خنثی به هنگام جوشکاری باشد که هیچ گونه واکنشی با واکنشی با حوضچه مذاب ندارد و جوشکاری میگ نسبت به جوشکاری مَگ دارای قیمت آن بیشتری میباشد .

یکی از کاربردهای متداول جوشکاری مَگ ، جوشکاری فولادهای ساختمانی با گاز گاز کربن دی اکسید CO2 یا مخلوط گاز میکس CO2 با آرگون میباشد که در صورت استفاده از گاز میکس CO2 با آرگون هم به کیفیت خوب میرسیــم و قیمت اقتصادی دارد .

حرف آخر !!!!

اینکه برای جوشکاری  میگ یا مَگ استفاده کنیـــم ، باید به دستورالعمل جوشکاری WPS مراجعه کنیــم و در صورتــی که دستورالعمل جوشکاری WPS موجود نیست باید زیر نظر یک متخصص جوش یک دستورالعمل جوشکاری تهیه کنیم .

برای اطلاع ازانواع گاز محافظ  روی لینک کلیک کنید.

 

امتیازدهی به post

دیدگاهتان را بنویسید