مقالات

۰تا ۱۰۰ جوشکاری زیر پودری به زبان ساده

۰تا ۱۰۰ جوشکاری زیر پودری به زبان ساده شرکت تامین روانکار کارو
جوشکاری زیر پودری چیست ؟!

که مخفف کلمه انگلیســــی Submerged-arc welding یک فرایند جوشکاری قوسی میباشد که با تغذیه سیم جوش مداوم به سطح قطعه کار جوشکاری انجام میشود ، این روش جوشکاری یک روش اتوماتیک میباشد . در این روش جوشکاری وظیفــــه حفاظت از حوضچــــه جوش بر عهده پودر جوشکاری میباشد. علاوه برجوشکاری زیر پودری انتخاب روانکار مناسب نیز در فرآیند موثر است می‌توانید برای خرید بهترین روانکار از شرکت امکاراته روی لینک کلیک کنید.

این روش جوشکاری اولیـــن بار در سال ۱۹۳۵ در انستیتو جوشکاری E O Paton در شهر کیف معرفی شد و از این روش جوشکاری برای ساخت تانک های T34 روسیـــه در جنگ جهانی دوم بصورت گسترده استفاده شد .

مشابه جوشکاری میگ [جوشکاری با گاز محافظ خنثـــی] است ، که تشکیل قوس بین سیم جوش و قطعه کار بصورتی که سیم جوش بصورت مداوم در حال تغذیـــه است ایجاد میشود . در این فرآیند جوشکاری از پودر برای تولید گازهای محافظ و سرباره و اضافه کردن عناصر آلیاژی به حوضچــــه جوش استفاده می شود و لایه سرباره ایجاد شده را می توان بعد از جوشکاری به راحتی از بین برد.

در این روش بعلت اینکـــــه قوس کاملاً توسط پودر جوشکاری پوشانده شده است ، در آن اتلاف گرما بسیار کم است و به همین علت راندمان جوشکاری در این روش تا 60٪ میباشد . (برای مقایسه راندمان در جوشکاری با الکترود دستی در حدود    25٪ است) یعنـــی تقریباً ۲/۵ برابر روش الکترود دستی میباشد به عبارت دیگر این فرآیند ، یک فرآیند جوشکـاری با انرژی جوش بالا می‌باشد .

 

اطلاعاتی در مورد پودر مورد استفاده در جوشکاری زیر پودری

پودر مورد استفاده در این جوشکاری از مواد معدنی که حاوی اکسیدهای منگنز ، سیلیسیـــم ، تیتانیوم ، آلومینیوم ، کلسیم ، زیرکونیوم ، منیزیم و سایر ترکیبات مانند کلسیم فلوراید هستند. پودر مورد استفاده باید با سیم جوش مورد استفاده سازگاری داشتــــه باشد تا ترکیب نهایی جوش دارای خواص مطلوب باشد . پودر های مورد استفاده به دو دسته تقسیم میشوند که عبارتند از:

۱) پودر های مخلوطی : در این پودرها عناصر لازم به شکل پودر هستند و برای اینکــــه این عناصر نقطه ذوب کمتــــری داشتــه باشند آنها را بصورت ترکیبات سیلیکات سدیم استفاده میکنند . این پودرها حاوی دی اکسیدکننده فلزی هستند که به جلوگیری از ایجاد تخلخل در جوش [عیوب جوش] کمک میکنند .

۲) پودر های ذوب شده : در این پودرها عناصر لازم مخلوط می شود ، سپس آنها را در کوره الکتریکی ذوب می کند تا محصولی شیمیایی یکدست ، تولید شود سپس آن را بشکل ذرات مورد نیاز تبدیل میکنند . ویژگــــی این پودر ها ایجاد قوس آرامتر در جوش میباشد .

کاربرد جوشکاری زیر پودری

جوشکاری زیر پودری  یک فرآیند جوشکاری ایده آل برای جوشکاری اتصالات لب به لب و گوشه بصوت طولی و دایره‌ایی میباشد امـــــا  به دلیل روان بودن زیاد حوضچــــــه جوش ، سرباره مذاب و وجود پودر ، جوشکاری به طور کلی در اتصالات گوشـــه و لب به لب فقط در حالت مسطح و و افقی امکان پذیر است . برای درک بهتر این مسئله [انواع حالت های جوشکاری] را مطالعه کنـــید .

جوشکاری زیر پودری در مورد ضخامت ماده ، هیچ محدودیتی وجود ندارد ، به شرطی که یک آماده سازی لازم قبل از جوشکاری انجام شده باشد. معمولاً با روش جوشکاری زیر پودری  فولاد های ساده کربنی را جوشکاری میکنند امـــا  امکان جوشکاری فولادهای کم آلیاژ و فولاد زنگ نزن با این روش نیـــــز امکان پذیر است .

برای اطلاع از وزش قوس یا انحراف قوس روی لینک کلیک کنید.

5/5 - (51 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید