شرکت اسو Esso (شرکت اکسون، شرکت اکسان اسو) نام تجاری شرکت اکسان موبیل (ExxonMobil) می‌باشد که در زمینه تولید روغن موتور، روغن صنعتی و گریس فعال می‌باشد. اسو (Esso) مخفف Eastern States Standard Oil است. در سال 1972 به دلیل دعوی قضایی و محدودیت‌های نظارتی در آمریکا با نام اکسان (Exxon) جایگزین شد ولی نام تجاری اسو همچنان در کشورهای دیگر استفاده می‌شود. در اکثر کشورهای جهان برند اسو و موبیل اولویت محصولات شرکت اکسان موبیل در عرضه سوخت، روغن موتور و انواع روغن صنعتی می‌باشند.

تاریخچه اسو Esso

در سال 1911 استاندارد اویل به 34 شرکت تقسیم شد، که برخی از آنها استاندارد اویل نامیده می‌شدند و در ایالت‌های خاصی دارای حقوق مربوط به آن برند بودند (شرکت‌های دیگر هیچ حقوق سرزمینی نداشتند). نام Esso تلفظ آوایی حروف اول “S” و “O” در نام Standard Oil است. شرکت استاندارد اویل (نیوجرسی “استاندارد جرسی”) در آن ایالت، به علاوه در مریلند، ویرجینیای غربی، ویرجینیا، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، و ناحیه کلمبیا حقوق داشت. تا سال 1941، این حقوق را در پنسیلوانیا، دلاور نیز به دست آورد.

همچنین از نام تجاری Esso در نیویورک و شش ایالت نیو انگلند استفاده کرد، جایی که شرکت نفت استاندارد نیویورک (Socony-Vacuum ، Socony Mobil) دارای حقوق بود، اما با استفاده شرکت نیوجرسی از علامت تجاری مخالفت نکرد. این دو شرکت تا نوامبر 1999 ادغام نشدند. با این حال، در ایالت‌های دیگر، سایر شرکت‌های استاندارد اویل مخالفت کردند و از طریق حکم دادگاه فدرال ایالات متحده در سال 1937، جرسی استاندارد را مجبور به استفاده از نام های تجاری دیگر کرد. در اکثر ایالت‌ها، شرکت از نام تجاری Enco (“شرکت انرژی”) و در برخی از آنها از نام تجاری Humble استفاده می‌کرد. اعتراضات بیشتر توسط استاندارد اویل اوهایو و در دهه 1960، استاندارد اویل کالیفرنیا ( شرکت شورون کنونی) پس از خرید شرکت اسو کاربر سابق استاندارد اویل کنتاکی ثبت شد.

سایر شرکت‌های استاندارد نیز «استاندارد» یا گونه‌ای از آن نام در ایالت‌های خود و نام تجاری دیگری در ایالت‌های دیگر بودند. اسو در ارزش قراردادهای تولید جنگ جهانی دوم در بین شرکت‌های آمریکایی رتبه 31 را به خود اختصاص داد.

شرکت اکسان‌موبیل در واقع، وارث اصلی و نسل جدیدی از کمپانی نفتی استاندارد اویل؛ جان دیویس راکفلر می‌باشد. اکسان‌موبیل، در تاریخ ۳۰ نوامبر ۱۹۹۹، با ادغام دو شرکت نفتی آمریکایی «اکسان» و «موبیل»، تأسیس شد، که در واقع اکسان همان استاندارد اویل نیوجرسی و موبیل نیز استاندارد اویل نیویورک بودند، که با گذشت زمان، تغییر نام دادند.

 

۱۸۷۰ تا ۱۹۱۰ میلادی
ریشه‌های این کمپانی، به سال ۱۸۷۰ و به زمان تأسیس کمپانی استاندارد اویل، در ایالت اوهایو بازمی‌گردد. شرکت استاندارد اویل در عرض کمتر از دو سال، توانست تمامی شرکت‌های رقیب را، خریداری کرده و در خود، ادغام نماید، یا در غیر اینصورت، با نفوذ خود، عملاً آن‌ها را نابود کند. راکفلر که در ابتدا تصمیم‌گیرنده اصلی شرکت بود، به‌تدریج با تشکیل کمیته‌هایی، کارها را واگذار کرد، ولی کماکان به عنوان سهامدار اصلی این کمپانی، باقی‌ماند.

 

۱۹۱۰ تا ۱۹۵۰ میلادی
در سال ۱۹۱۱ اعتراضات عمومی، علیه شرکت استاندارد اویل، بالا گرفت و دادگاه عالی ایالات متحده، تجزیه کمپانی استاندارد اویل، به ۳۴ شرکت کوچک‌تر را، اعلام نمود. البته بعدها این رأی تعدیل شد و استاندارد اویل، به هفت شرکت اصلی تقسیم شد، که سال‌ها بعد، با ادغام دو شرکت از آنها، اکسان‌موبیل تشکیل شد.

“استاندارد اویل نیوجرسی”، که بعدها “اکسان” نام‌گذاری شد و “استاندارد اویل نیویورک” که ابتدا “سوکونی” و چندی بعد، “موبیل” نام گرفت، این شرکت‌ها بودند.

در همان سال، تولید کروزین برای اولین بار، تحت تأثیر گازوئیل قرار گرفت. رشد صنعت اتومبیل، باعث ایجاد نام تجاری «موبیل اویل» توسط «سوکونی» (به انگلیسی: Socony) در سال ۱۹۲۰ شد. در دهه‌های بعد، هر دو شرکت توسعه یافته و رشد چشمگیری داشتند.

«استاندارد اویل نیوجرسی»، با مدیریت «والتر تیگل» به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شد.این شرکت ۵۰٪ درصد از سهام شرکت تولیدکننده نفت «هامبل اویل» در تگزاس را نیز از آن خود کرد.

سوکونی نیز ۴۵٪ درصد سهام شرکت «مگنولیا پترولیوم»، که یکی از پالایش‌کننده‌ها و نیز توزیع‌کننده‌های اصلی نفت بود را، خرید و در سال ۱۹۳۱ ضمن ادغام با «وکیوم‌اویل»، که از پیشگامان صنعت نفت بود، شرکت «سوکونی-وکیوم» را تشکیل داد.

«استاندارد اویل نیوجرسی»، از ایالات متحده، تا شرق دور، در مناطقی همچون اندونزی، به تولید و تصفیه نفت می‌پرداخت، ولی شبکه بازاریابی و توزیع مناسبی نداشت.

در سوی دیگر، «سوکونی-وکیوم» بازار خوبی در این منطقه داشت، که نیازهای آن را، از تولیدات خود در کالیفرنیا تأمین می‌کرد؛ بنابراین دو شرکت سهام خود را، در این منطقه ادغام کرده و به صورت ۵۰–۵۰ تقسیم نمودند.

 

۱۹۵۰ تا ۱۹۹۰ میلادی
در سال ۱۹۵۰ شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی «موبیل»، تشکیل شد و محصولاتی شامل: انواع آروماتیکها، آلکن، اتیلن گلیکول و پلی‌اتیلن را تولید می‌کرد. شرکت شیمیایی اکسان نیز، در سال ۱۹۶۵ به یک شرکت جهانی تبدیل شد و به عنوان تولیدکننده و فروشنده اصلی انواع اولفین، پلی‌اتیلن و پروپیلن، الاستومرها، روان‌کنندهها، حلال‌ها و چسب انگم معرفی گردید. این شرکت، رهبر صنعت کاتالیزورهای سنتز پلیمر برای تولید پلیمرهای منحصر به‌ فرد با کارایی، بهبود یافته بود.

سوکونی-وکیوم، که قبلاً به «سوکونی-موبیل» تبدیل شده بود، در سال ۱۹۶۶ به «موبیل اویل» تغییر نام داد و درنهایت، ده سال بعد، شرکت «موبیل»، آنرا، تصاحب نمود.

شرکت استاندارد اویل نیوجرسی نیز، در سال ۱۹۷۲ به «اکسان» تغییر نام داد و از آن پس، در سراسر ایالات متحده آمریکا از این نام تجاری استفاده نمود، ولی در سایر نقاط جهان، کماکان با برند «اسو» فعالیت می‌کرد.

در ۲۴ مارس سال ۱۹۸۹ نفت‌کش بزرگ «اکسان والدز»، با صخره‌های پرنس ویلیام آلاسکا برخورد کرد و یازده میلیون بشکه نفت، به هدر رفت. این تصادف، دومین حادثه بزرگ نفتی، در تاریخ ایالات متحده آمریکا بود و پس از آن، قانون آلودگی‌های نفتی، در سال ۱۹۹۰ در کنگره ایالات متحده آمریکا به تصویب رسید.

شرکت نفت اسو در ابتدای فعالیت خود در سال 1370 اقدام به تولید و عرضه چندین نوع محصول نمود. محصولات این شرکت نفت و پتروشیمی در آن سال ها بسیار متنوع بود. این شرکت نفت سفید داخلی را با بنزین هواپیما تولید و عرضه می کرد. نام این شرکت نفتی شبیه تلفظ کلمه هاکی در کانادا است. به همین دلیل، ESSO در موارد متعددی به عنوان حامی مالی مسابقات هاکی از رویدادهای ورزشی حمایت کرده و محبوبیت زیادی در بین طرفداران هاکی به دست آورده است.

روغن هیدرولیک اسو Esso

Essolube Hydraulic Oil 46 یک نوع روغن هیدرولیک است که توسط شرکت اسو (Esso) تولید می‌شود. این روغن با استفاده از روغن پایه با کیفیت بالا و افزودنی‌های خاص طراحی شده است و برای استفاده در سیستم‌های هیدرولیکی صنعتی و سایر دستگاه‌های هیدرولیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن دارای خاصیت پایداری حرارتی و اکسیداسیونی بالا است و در دماهای بالا و شرایط کاری سخت همچنان عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. همچنین، روغن هیدرولیک esso دارای خاصیت پایداری در برابر رطوبت و خوردگی است و از طریق کاهش اصطکاک، زمان عمر قطعات هیدرولیکی را افزایش می‌دهد. این روغن در مدل‌ها و بسته‌های مختلفی در دسترس است که بسته به نیاز شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

فعالیت‌های اسو Esso

همانطور که در ابتدا اشاره شد، شرکت روغن ESSO یک برند فعال و شناخته شده در تولید و عرضه روغن موتور می‌باشد. روغن موتور ESSO از بالاترین کیفیت برخوردار است. از این رو توانست با بسیاری از شرکت‌ها رقابت کند و حضور خود را در بازار حفظ کند. این شرکت نفتی علاوه بر تولید و عرضه نفت، در برخی از کشورهای جهان جایگاه های سوخت را نیز نصب کرده است. شرکت نفت ESSO بنزین و گازوئیل را برای موبیل در جایگاه‌های بنزین خود تامین می‌کند.

انواع روغن‌ها در شرکت نفت ESSO تولید و در مراکز معتبر دنیا به فروش می‌رسد. محصولات شرکت نفت ESSO از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و این شرکت موفق به کسب تمامی استانداردهای موجود در زمینه تولید روغن شده است که شرکت اویل کارو تمامی محصولات آن را به طور مستقیم از کمپانی دریافت و به فروش می‌رساند.

روغن اسو

کمپانی اسو Esso

دو شرکت اکسان و موبیل در سال ۱۹۹۸ قراردادی به ارزش ۷۳ $ میلیارد دلار، برای ادغام، با یکدیگر امضا کردند، که طی آن، شرکت «اکسان‌موبیل» تشکیل شد.

این ادغام، از این جهت در آمریکا منحصربه‌فرد بود، که این دو شرکت، قبلاً جزو یک کمپانی بودند و حدود یک قرن قبل، به‌دلیل قوانین دولتی، از هم جدا شده بودند. این ادغام، بزرگ‌ترین ادغام در تاریخ ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.

اکسان‌موبیل، در سال ۲۰۰۰ یک پالایشگاه در بنیسیا، کالیفرنیا را فروخت، همچنین ۳۴۰ جایگاه پمپ بنزین خود، با نام «اکسان» را، به شرکت «والرو انرجی» واگذار نمود؛ ولی در عوض، به تولید و عرضه محصولات نفتی، در بیش از ۷۰۰ جایگاه «موبیل» در کالیفرنیا پرداخت.

در سال ۲۰۰۵ قیمت سهام اکسان‌موبیل، به موازات افزایش قیمت نفت، بالا رفت و سهام جنرال الکتریک، که بیشترین سرمایه را تا آن زمان داشت نیز، پشت سر گذاشت. در پایان آن سال نیز، رکورد سود سالانه را، با سود ۳۶ $ میلیارد دلاری شکست.

اکسان‌موبیل، در سال ۲۰۰۸ خروج خود را از بازار خرده‌فروشی نفتی، به دلیل مشکلات آن، اعلام نمود، که این امر به تدریج شرکت را از عرضه مستقیم دور می‌کند و ۸۲۰ جایگاه این شرکت و حدود ۱۴۰۰ جایگاه دیگر در ایالات متحده آمریکا را، تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته جایگاه‌های اکسان و موبیل کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و این نام، تحت امتیاز شرکت اکسان‌موبیل، به آن‌ها داده شده‌است.

در سال ۲۰۱۰ این شرکت، با خرید شرکت «اکس‌تی‌او انرژی» سعی در تمرکز روی تولید منابع جدید انرژی و گسترش آن‌ها داشته و در کنار آن، فعالیت‌های قبلی خود را ادامه می‌دهد. تعداد کارمندان این شرکت، هم‌اکنون بیش از ۸۲ هزار نفر بوده و در سال ۲۰۱۱ درآمدی بالغ بر ۴۸۶٫۴۲۹ $ میلیارد دلار را، از آن خود کرده‌است.

روغن اسو Esso

Esso نام تجاری اصلی بنزین ExxonMobil در سراسر جهان است به جز در استرالیا، گوام، مکزیک، نیجریه و نیوزیلند، جایی که برند Mobil به طور انحصاری استفاده می‌شود. در کانادا (از سال 2017)، کلمبیا، مصر، و سابقاً مالزی (تا سال 2013، زمانی که پترون عملیات مالزی اکسون موبیل را خریداری کرد) و ژاپن (تا سال 2019)، هر دو برند Esso و Mobil استفاده می‌شوند. در هنگ کنگ و سنگاپور، پس از ادغام ایستگاه های خدمات موبیل با اسو از سال 2006، نام تجاری موبیل روی مخزن سوخت اسو اعمال می شود. موبیل برند اصلی خرده‌فروشی بنزین ExxonMobil در کالیفرنیا، فلوریدا، نیویورک، نیوانگلند، دریاچه‌های بزرگ و غرب میانه است. اکسون برند اصلی در بقیه ایالات متحده است، با بیشترین تمرکز فروشگاه‌های خرده‌فروشی واقع در نیوجرسی، پنسیلوانیا، تگزاس و در ایالات میانه آتلانتیک و جنوب شرقی.

نمایندگی اسو Esso در ایران

شرکت اویل کارو به عنوان نماینده رسمی شرکت اسو Esso می‌باشد که به صورت مستقیم سایر محصولات صنعتی این برند را از انبار شرکت دریافت کرده  و به دست سفارش دهندگان با حمل و نقل رایگان می‌رساند. افراد می‌توانند قبل از خرید محصولات مورد نیاز و مناسب خود از مشاوره رایگان توسط کارشناسان و متخصصان نمایندگی شرکت اویل کارو اطلاعات مورد نیاز خود را در یافت کنند و بهترین انتخاب خود را نیز انجام دهند.

شرکت تولید روانکار کارو این افتخار را دارد که می‌تواند محصولات تولید شرکت اسو (ESSO) را در کمترین بازه زمانی در اختیار شما قرار دهد.

وب سايت رسمی شرکت اسو , Esso: 
تماس با روانکار کارو

مهمترین محصولات کمپانی اسو

4.9/5 - (40 امتیاز)