مقالات

لقی بلبرینگ ها و تلرانس بلبرینگ ها به زبان ساده

لقی و تلرانس بلبرینگ ها شرکت تامین روانکار کارو

در خدمت دوستان عزیز هستیم با یک مقاله بسیار کاربردی در حوزه اطلاعات فنی بلبرینگ ها ، در این مقاله قصد داریم بحث لقی بلبرینگ ها و رولبرینگ ها را به صورت کامل خدمت شما عزیزان توضیح بدهیــم . . روانکارها یکی از انواع مواد شیمیایی موثر در عملکرد بلبرینگ هستند و در حفاظت از دستگاه نقش مهمی را ایفا می‌کنند. برای تهیه جنس مرغوب و با کیفیت آن می‌توانید به شرکت Castrol مراجعه نمایید.

شرکت تولید بلبرینگ SKF برای لـقـی بلبرینـگ ها این تعریف را ارائه داده است . لقی داخلی بلبرینگ ، عبارت است از فاصله نسبی که یک رینگ بلبرینگ می تواند نسبت به رینگ دیگر بلبرینگ داشته باشد و این فاصله در دو راستای شعاعی و محوری تعریف می شود که به ترتیب لقی شعاعی بلبرینگ و لـقـی محوری بلبرینگ ، تعریف می شود . مطابق شکل زیر .

انواع لقی ها در بلبرینگ ها و رولبرینگ ها

در مورد ، لقـی بلبرینگ ها باید گفت که یک مفهوم جامع است و باید گفت که لـقـی بلبرینـگ ها قبل از نصب و بعد از نصب و در حین کارکرد می توانند متفاوت باشد لذا برای این منظور سه تعریف زیر وجود دارد .

۱) لـقی اولیه بلبرینگ یا Initial internal clearance ، عبارت است از لقـی داخلی بلبرینگ قبل از نصب آن .

۲) لقـی نصب بلبرینگ یا Mounted clearance عبارت است از لقـی داخلی بلبرینگ بعد از نصب آن رو قطعه مورد نظر و قبل از شروع به کار دستگاه .

۳) لـقی حین کار بلبرینگ یا Operating clearance عبارت است از لـقـی داخل بلبرینگ وقتی که بلبرینگ به دمای کاری پایدار می رسد است .

در بسیار از کاربرد های صنعتی لـقـی اولیه بلبرینگ بزرگتـر از لقـی نصب بلبرینگ است و این موضوع بخاطر دو علت زیر است .

۱) انطباق تداخلی یا interference fits با شفت و/یا هوزینگ بلبرینگ

۲) انبساط حرارتی رینگ های بلبرینگ و اجزای سازنده بلبرینگ

اهمیت انتخاب صحیح لقی بلبرینگ

لـقـی بلبرینـگ یا نیروی پیش بارگذاری برای نصب بلبرینگ پارامترهای مهمی هم در انتخاب بلبرینگ و هم در نصب بلبرینگ ها می باشند به طوری که بر روی موارد مانند اصطکاک ، اندازه منطقه بارگذاری و عمر خستگی یاتاقان تأثیر می گذارد .

برای مصارف عمومی بلبرینگ ها و رولبرینگ ها باید محدوده تلورانس لـقـی بلبرینگ ها باید در محدوده مشخص شده آبی باشد .

لذا برای انتخاب لـقـی اولیه بلبرینگ و انتخاب صحیح مقدار نیروی پیش بارگذاری باید با توجه کاربرد بلبرینگ یا رولبرینگ آن را محاسبه کرد .

حداقل لقی اولیه مورد نیاز بلبرینگ

حداقل لقـی اولیه مورد نیاز برای بلبرینگ ها و رولبرینگ ها برای خرید یا نصب به صورت تقریبی زیر محاسبه می شود .

بلبرینگ و رولبرینگ های های از نوع خود تنظیم مانند بلبرینگ تماس زاویه ایی و رولبرینگ بشکه ایی میزان لقـی شان در هنگام نصب تنظیم می شود .

سایر بلبرینگ ها مانند بلبرینگ های شیار عمیق مقدار لـقـی شان با توجه به کلاس لقـی با اسامی مانند کلاس نرمال ، کلاس C3 و کلاس C4 تعیین می شوند .

 

انواع کلاس های لقی بلبرینگ
کلاس لقی بلبرینگ ISO
پسوند مرتبط در SKF
مفهوم
– – –
C1
لقی کمتر از C2
گروه ۲
C2
لقی کمتر از نرمال
گروه N
– – –
لقی نرمال
گروه ۳
C3
لقی بیشتر از نرمال
گروه ۴
C4
لقی بیشتر از C3
گروه ۵
C5
لقی بیشتر از C4

برای آشنایی با تشخیص عمر باقی مانده بلبرینگ روی لینک کلیک کنید.

3.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید