مقالات

جنس آلیاژ بلبرینگ و رولبرینگ ها از چیست ؟!

جنس آلیاژ بلبرینگ و رولبرینگ ها از چیست ؟

جنس آلیاژ بلبرینگ ها و رولبرینگ ها

کارکرد و ضریب اطمینان برینگ ها حد زیادی به جنس اجزا تشکیل و جنس آلیاژ بلبرینگ ها و رولبرینگ ها یا به انگلیسی Material For Rolling Bearings ارتباط دارد . لذا یکی از فاکتورهای اصلی بین بلبرینگ ها و رولبرینگ های مرغوب و نامرغوب ، همین جنس آلیاژ آنها است که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد اما قبل از آن بیـــاید با اجزا بلبرینگ ها و رولبرینگ ها آشنـــا شویم. روانکارها یکی از انواع مواد شیمیایی موثر در عملکرد بلبرینگ‌ها ورولبرینگ‌ها هستند و در حفاظت از آن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. برای تهیه جنس مرغوب و با کبپیفیت آن می‌توانید به شرکت Agip مراجعه نمایید.

اجزا تشکیل دهنده بیرینگ ها

  • حلقه ها و اجزاء غلتشی
  • قفسه

فولاد حلقه ها و اجزاء غلتشی بیرینگ

فولاد حلقه ها و اجزاء غلتشی بیرینگ یا به انگلیسی Steels for bearing rings and rolling elements باید به حد کافی سخت بوده، مقاومت خستگی و سایش بالا داشته باشد .  پایداری ابعادی و ساختاری فولاد نیز در دمای کاری باید مناسب باشد. جنس آلیاژ بلبرینگ که در ساچمه ها استفاده می شود نوع خاصی از فولاد کروم دار است .

معرفی انواع جنس قفسه ها

پس از بررسی جنس آلیاژ بلبرینگ  باید به انواع جنس قفسه ها بپردازیم ، وظیفه قفسه در داخل برینگ جلوگیری از تماس مستقیم اجزاء غلتشی با یکدیگر و در نتیجه کاهش گرما و اصطحکاک است. کاربرد دیگر آن نگهداری اجزاء غلتشی در مواردی است که برینگ از حلقه های قابل تفکیک تشکیل شده باشد .

در بیرینگ هایی نظیر رولبرینگ های استوانه ای با سوزنی، اجزاء غلتشی را به گونه ای هدایت می کند تا اصطکاک به حداقل برسد. و استفاده های دیگر آن نگهداری گریس در داخل برينگ است .

از آنجایی که قفسه تحت بارهای مختلف قرار گرفته و با مواد شیمیایی گوناگون تماس دارد. انتخاب آن از اهمیت خاصی برخوردار است .

متداول ترین قفسه ها از لحاظ جنس قفسه و به انگلیسی Material for Cages به صورت زیر طبقه بندی می شوند .

۱) قفسه های فیبری (Polyamide Cages)

قفسه های فیبری یـــــا قفسه های پلی آمیدی یکی از نوع های قفسه بلبرینگ ها و رولبرینگ ها است که دارای مزایایی مانند:

  •  داشتن همزمان استحکام بالا و خاصیت چقرمگی خوب
  • داشتن تطابق بهتر با گریس
  • اصطکاک و سایش کمتری  با اجراء غلتشی دارند
  • امکان سرعت بالا در برینگ به خاطر سبک بودن قفسه و دقت ابعادی بالا وجود دارد

از محدودیت های این نوع قفسه ها مسئله دما است. این قفسه ها در دماهای بالاتر از 120 ‎°C‎ و زیر 40- ‎°C‎  نباید مورد استفاده قرار گیرند. از این قفسه ها در خلاء نیز نباید استفاده کرد.

۲) قفسه های فولادی (Steel Cages)

نوع پرس شده این قفسه ها در اکثر بلبرینگ های شیار عمیق، رولبرینگ های بشکه ای و مخروطی کاربرد دارند. این قفسه ها نسبتا استحکامی بالا و وزن کمی دارند. جهت کاهش اصطکاک و سایش ممکن است تحت عملیات سخت کاری سطحی نیز قرار گیرند. برای اطلاعات بیشتر مقاله [ نحوه پوشش دهی سطح بلبرینگ ] مطالعه شود .

در برینگ های بزرگ از نوع ماشینکاری شده آنها استفاده می شود، و نیز در مواردی که احتمال ترک خوردگی فصلی در مورد قفسه های برنجی وجود دارد، از این نوع قفسه ها استفاده می شود. محدوده دمای این قفسه ها تا 300 ‎°C‎ است و روغن های معدنی و مصنوعی بر آنها بی اثر هستند. در صورت وجود رطوبت خطر زنگ زدگی وجود دارد.

۳) قفسه های برنجی (Brass Cages)

قفسه های برنجی که کمی از قفسه های فولادی گرانتر هستند  معمولاً در بلبرینگ ها و رولبرینگ های کوچک و متوسط کاربرد دارند . اغلب روانکـــار ها از لحاظ شیمیــایی بر ان بی اثر هستند و دمای بالاتر از 300°C نباید استفاده شوند.  آمونیاک باعث ترک خوردگی فصلی در این نوع قفسه ها می شوند .

علاوه بر قفسه های فوق الذکر قفس آلیاژهای سبک یا چدن های مخصوص و نیز پلاستیک فشرده ممکن است در ساخت قفسه بلبرینگ ها و رولبرینگ ها مورد استفاده قرار بگیرد .

امتیازدهی به post

دیدگاهتان را بنویسید