مقالات

۰ تا ۱۰۰ انتخاب یاتاقان های دوکفه ایی

۰ تا ۱۰۰ انتخاب یاتاقان های دوکفه ایی

۰ تا ۱۰۰ انتخاب یاتاقان های دوکفه ایی

یاتاقان های دوکفه ایی که نام انگلیسی آنهـــا Split Plummer Block Housings است برای نصب ساده تر و تعویض راحت تر بلبرینگ یا رولبرینگ داخل آن در صورت آسیب دیدن طراحی شده اند که همین موضوع سبب سادگی در نگهداری یاتاقان های دوکفه ایی شده است . . روانکارها یکی از انواع مواد شیمیایی موثر در عملکرد یاتاقان های دوکفه ایی هستند و در حفاظت از آن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. برای تهیه جنس مرغوب و با کبپیفیت آن می‌توانید به شرکت Gulf مراجعه نمایید.

یاتاقان ها در ابعاد و اندازه های مختلف در بازار موجود می باشند که به پنچ گروه اصلی زیر تقسیــم بندی می شوند :

۱) یاتاقان های دوکفه ایی Split Plummer Block Housings

۲) یاتاقان های یک پارچه Non-Split Plummer Block Housings

۳) یاتاقان های فلنجی  Flanged Housings

۴) یاتاقان های کشویی Take-Up Housings

۵)  یاتاقان های جفت بیرینگ Two-Bearing Housings

هر کدام از این دسته بندی یاتاقان ها برای نیازهــای متفاوتی در صنعت طراحی و ساختــه شده اند . در این مقاله به  فقط به یاتاقان های دوکفه ایی پرداختــه خواهد شد . در مقاله ی جداگانه دیگر سایر انواع یاتاقان ها معرفی شده است . [ مقاله آشنایی با هوزینگ بلبرینگ مطالعه شود ]

ویژگی یاتاقان های دو کفه ایی

اگر در صنعت سادگی در نصب و نگهداری اولیــن اولویت باشد قطعاً یاتاقان های دوکفه ایی بهتــرین گزینه خواهند بود . برای یاتاقان های دو کفه ایی می توان از بلبرینگ خود تنظیم ، رولبرینگ بشکـه ایی و رولبرینگ توريدال CARB استــفاده کرد .

چدن خاکستری ، چدن گرافیت کروی ( چدن داکتیل ) و فولاد ریخته گری شده متداول ترین جنس ها برای ساخت پوستــه یاتاقان هستند .  چدن خاکستری بعلت استحکام بالا ، خاصیت دفع کننده ارتعاش و هدایت خوب گرمایی پر کاربرد ترین جنس برای ساخت پوستـه یاتاقان است . چدن داکتیل ، چقرمگی و استحکام و داکتلیتـه بالایی دارد. داکتلیتـه بــه مقدار قابلیت ازدیاد طول به هنگام کشش گفتــه می شود .

انواع یاتاقان های دوکفه ایی

۱) یاتاقان دو کفه ایی SNL  سری ۲ ، ۳ ، ۵ و ۶

یاتاقان های دوکفه ایی سری ۲ ، ۳ ، ۵ و ۶ ، پر مصرف ترین نوع یاتاقان های دو کفه ایی هستند . مزیت ایی که این سری از یاتاقان ها دارند این است که دوام بالایی دارند و نصب و نگهداری آنها ساده است و قیمت شان مقرون به صرفه می باشد .

یاتاقان های دو کفه ایی SNL می توانند شفت هایی با قطر  ۲۰ میلیمتر تـــا ۱۶۰ میلیمتـر را پوشش بدهند . در این نوع از یاتاقان ها که بستگی به شماره فنی شان دارد می تواند بلبرینگ خود تنظیم ، رولبرینگ بشکـه ایی و رولبرینگ توريدال CARB نصب شود .

برای نصب این نوع یاتاقان ها از یک جفت پیچ در دو طرف آن استفاده می شود . برای جایگزین یاتاقان دو کفه ایی SNL  می توان یاتاقان های SNH ، SNA و SN استفاده کرد . لازم به ذکر است که یاتاقان دو کفه اییSNL  سری ۲ ، ۳ ،۵ و ۶ قابلیت پوشش دادن شفت های اینچی در محدوده ی قطر بین ۳/۴ تـــا ۱/۲-۵ می باشنــد . شکل این یاتاقان مشابه شکل زیر است .

 

۲) یاتاقان دو کفه ایی SE سری ۲ ، ۳ ، ۵ و ۶

یاتاقان های دوکفه ایی SE سری ۲ ، ۳ ، ۵ و ۶ مانند یاتاقان های SNL جزو پر مصرف ترین نوع یاتاقان های دو کفه ایی هستند و مزیت ایی که این سری از یاتاقان ها دارد این است که دوام بالایی دارند و نصب و نگهداری آنها ساده است و قیمت شان مقرون به صرفه می باشد .

یاتاقان های دو کفه ایی SE می توانند شفت هایی با قطر ۳۰ میلیمتر تـــا ۷۵ میلیمتـر را پوشـش بدهند . برای جایگزین یاتاقان دو کفه اییSE  می توان یاتاقان های SNH ، SNA ،SN و همچنیــن SNL  سری ۲ ، ۳ ، ۵ و ۶  استفاده کرد . لازم به ذکر است که یاتاقان دو کفه ایی SE   قابلیت پوشش دادن شفت های اینچی در محدوده ی قطر بین ۱۵/۱۶ تـــا ۱/۲-۲ می باشنــد . شکل ظاهری یاتاقان های دو کفه ایی SE سری ۲ ، ۳ ، ۵ و ۶ مشابه شکل فوق و یاتاقان های دو کفه ایی SNL سری ۲ ، ۳ ، ۵ و ۶ می باشد .

۳) یاتاقان دو کفه ایی SNLN  سری ۳۰

یاتاقان های دوکفه ایی SNLN  سری ۳۰ ، به عنوان یاتاقان های مقاوم و پر دوام شناختــه می شوند و محدوده ایی از قطر های شفت بین ۱۱۰ میلیمتــر تا ۲۸۰ میلیمتــر را می توانند پوشش بدهنـد و قابلیت پشتیبانی از شفت های اینچی را ندارد . این سری از یاتاقان های دو کفه ایی شفت های اینچی را پشتیبانی نمی کنند . برای جایگزین یاتاقان دو کفه ایی SNLN  می توان از یاتاقان SN 30 استفاده کرد .

در ضمن باید توجه داشت که بیرینگ مورد استفاده در یاتاقان دو کفه ایی SNLN  سری ۳۰ فقط می تواند رولبرینگ بشکه ایی و رولبرینگ کارپ باشد .شکل این یاتاقان مشابه شکل زیر است .

 

 ۴ ) یاتاقان دو کفه ایی SNL  سری ۳۰ ، ۳۱ و ۳۲

یاتاقان های دوکفه ایی SNL سری ۳۰ ، ۳۱ و ۳۲ ، محدوده ایی از قطر های شفت بین ۱۱۵ میلیمتــر تا ۵۳۰ میلیمتــر را می توانند پوشش بدهنـد . برای جایگزین  یاتاقان دو کفه ایی SNL سری ۳۰ ، ۳۱ و ۳۲ می توان یاتاقان های SD و SDD  استفاده کرد . لازم به ذکر است که یاتاقان دو کفه ایی SNL سری ۳۰ ، ۳۱ و ۳۲ قابلیت پوشش دادن شفت های اینچی در محدوده ی قطر بین ۷/۱۶-۴  تـــا ۱/۲-۱۹ می باشنــد .

یاتاقان دو کفه ایی SNL سری ۳۰ ، ۳۱ و ۳۲ برای نصب نیــاز به دو جفت پیچ در دو طرف آن دارند ، که باید بصورت دو بــه دو سفت بشوند . در ضمن بیرینگ مورد استفاده  یاتاقان دو کفه ایی SNL سری ۳۰ ، ۳۱ و ۳۲ فقط می تواند رولبرینگ بشکه ایی و رولبرینگ کارپ باشد . شکل این یاتاقان مشابه شکل زیر است .

 

۵ ) یاتاقان دو کفه ایی SED

یاتاقان های دوکفه ایی SED ، برای نصب شفت های قطور مورد استفاده قرار می گیرد . یاتاقان دو کفه ایی SED محدوده ایی از قطر های شفت بین ۴۳۰ میلیمتــر تا ۹۰۰ میلیمتــر را می توانند پوشش بدهنـد و در ضمن قابلیت پشتیبانی از شفت های اینچی را ندارد . برای نصب این یاتاقان ها  نیــاز به دو جفت پیچ است که رو به روی یاتاقان قرار می گیــرد .

لازم به ذکر است که بیرینگ مورد استفاده در یاتاقان دو کفه ایی SED فقط می تواند رولبرینگ بشکه ایی و رولبرینگ کارپ باشد . شکل این یاتاقان مشابه شکل زیر است .

 

۶) یاتاقان دو کفه ایی SONL

یاتاقان های دوکفه ایی SONL ، یاتاقان هایی هستند که مخصوصاً برای شرایط با سرعت دوران بالا و دمای بالا طراحی شده اند . جلوی یاتاقان دو کفه ایی SONL یک گیج روغن قرار دارد که سطح روغن را نشان می دهد که همواره می توان سطح روغن را چک کرد تا خطر جامپ کردن بیرینگ داخلی یاتاقان تا حد امکان کاهش بیابد .

یاتاقان دو کفه ایی SONL محدوده ایی از قطر های شفت بین ۷۵ میلیمتــر تا ۲۴۰ میلیمتــر را می توانند پوشش بدهنـد و قابلیت پوشش دادن شفت های اینچی در محدوده ی قطر بین ۱۵/۱۶-۲ تـــا ۱۵/۱۶-۸ می باشنــد .

بیرینگ مورد استفاده در یاتاقان دو کفه ایی SONL بستگی به شماره فنی آن می تواند بلبرینگ خود تنظیم ، رولبرینگ بشکه ایی و رولبرینگ کارپ نصب شود .

برای جایگزین یاتاقان دو کفه ایی SONL ، می توان از یاتاقـان دو کفه ایی SOFN سری ۲ و ۵ استـفاده کـرد . شکل این یاتاقان مشابه شکل زیر است .

 

۷) یاتاقان دو کفه ایی SAF و SAW

یاتاقان های دوکفه ایی SAF و SAW پر کاربرد ترین یاتاقان دو کفه ایی برای شفت های اینچی می باشد . مزیت ایی که این سری از یاتاقان ها دارد این است که دوام بالایی دارند و نصب و نگهداری آنها ساده است و قیمت شان مقرون به صرفه می باشد .

یاتاقان دو کفه ایی SAF و SAW محدوده ایی از قطر های شفت اینچی بین ۳/۱۶-۱ تـــا ۱/۲-۱۰ اینچ را می توانند پوشش بدهنـد . شکل این یاتاقان مشابه شکل زیر است .

 

۸) یاتاقان دو کفه ایی SDAF

یاتاقان های دوکفه ایی SDAF ، یک یاتاقان یغور و با استحکام بالا برای شفت های اینچی می باشد که محدوده ایی از قطر های شفت اینچی بین ۱۵/۱۶-۲ تـــا ۲۰ اینچ را می توانند پوشش بدهنـد . شکل این یاتاقان مشابه شکل زیر است .

 

 

 

امتیازدهی به post

دیدگاهتان را بنویسید