مقالات

آشنایی با تعمیر پمپ هیدرولیک و انواع ایرادات آن

تعمیر پمپ هیدرولیک

در این مقاله تخصصی به انواع ایرادات پمپ های هیدرولیک و تعمیر پمپ هیدرولیک خواهیــم پرداخت . ما در صنعت انواع مختلفی از پمپ های هیدرولیک داریــم . متداول ترین نوع پمپ های هیدرولیک که در صنعت مورد استفاده قرار میگیرند ، ۳ نوع پمپ هیدرولیک است که بشرح زیر می باشند. در پمپ‌های هیدرولیک بهتر است از روانکار مناسب استفاده شود تا دستگاه عملکرد بهتری را ارائه کند می‌توانید برای تهیه‌ روانکارهای اصل و اورجینال به نمایندگی شرکت chemgroup مراجعه نمایید.

۱) پمپ های دنده‌ایی

۲) پمپ های پیستونی

۳) پمپ های تیغه‌ایی

از آنجایی که در این مقاله به ایرادات انواع پمپ های هیدرولیکی و عیوب شایع در آنــها خواهیم پرداخت توصیه می شود اگر با انواع پمپ های هیدرولیک آشنایی ندارید  در مقاله دیگری بنام { ۰ تا ۱۰۰ انواع پمپ های هیدرولیک (دنده‌ایی و پیستونی) } انواع پمپ ها را بررسی کرده ایم ، لطفاً قبل از مطالعه این مقاله ، مقاله فوق را مطالعه فرمایید .

۱) پمپ های دنده ای

پمپ های دنده ای پر مصرف ترین نوع پمپ هیدرولیک هستند. پمپ دنده ایی بصورت عمومی از دو چرخ دنده تشکیل شده هستند که با هم درگیر هستند و فضای بین آنها کاملا آبندی شده است و دوران یکی از چرخدنده ها بوسیله سیستم محرک تامین گشته و دیگری بواسطه آن چرخدنده بحرکت در می آید.

فضای بین دندانه ها، پوسته و صفحات جانبی، محفظه هائی سیال مورد نظر برای پمپاژ را تشکیل می دهد . در ناحیه ای که دندانه ها از درگیری خارج شده و حجم محفظه افزایش می یابد (فضای مکش) فشار از فشار اتمسفر کمتر می شود. در نتیجه سیال موجود در مخزن تحت فشار اتمسفر فضای بین دندانه ها را پر می کند.

ناحیه تخلیه در سمتی قرار دارد که دندانه ها با یکدیگر درگیر می شوند. در نتیجه کاهش حجم بوجود آمده در این ناحیه و بدلیل آب بندی داخلی پمپ در مقابل نشتی، روغن به سمت مجرای خروجی رانده می شود. به عنوان مثال ، پمپ های ژیروتوری هیدرولیک که یک نمونه از پمپ های دنده ای میباشند مکانیزم کاری آنها مشابه پمپ های دنده ای است به این صورت که سر و صدای کمتری دارند و در فشار کاری کم و متوسط مورد استفاده قرار می گیرد .

۲) پمپ های پیستونی

پمپ های پیستونی رایج ترین نوع پمپ هیدرولیک فشار بالا هستند . پمپ پیستونی یک پمپ جابجایی مثبت است یعنی هموراه میزان دبی خروجی را ثابت نگه میدارد . پمپ های پیستونی دارای دو نوع اصلی ۱) پمپ پیستونی محوری با محور خمیده ۲) پمپ پیستونی شعاعی هستند .

۳) پمپ های تیغه ایی

پمپ های تیغه ایی به لحاظ مصرف صنعتی در جایگاه بعدی، بعد از پمپ های دنده ای و پمپ های پیستونی قرار میگیرند ، و بیشتر برای کاربردهای فشار کم و سرعت بالا از آنها استفاده می شود. پمپ های تیغه ایی، پمپ های جابجایی مثبت هستند و مکانیزم کاری آنها بصورت بادامک و سوراخ خارج از مرکز است .

برای آشنایی با پمپ های آبی کلیک کنید

علائم رایج نیاز به تعمیر پمپ هیدرولیک

اگر در کارگاه و کارخانه و هر جای صنعتی دیگر از پمپ هیدرولیک استفاده می کنید ، بسیار مهم است که بتوانید ایرادات آن را قبل از خرابی کامل پمپ هیدرولیک شناسایی کنید و با کمترین هزینه بتوانید تعمیر پمپ هیدرولیک را انجام بدهید .

علائم مشترک ایرادات پمپ های هیدرولیک عبارتند از:

۱) وجود سر و صدا برای تعمیر پمپ هیدرولیک

خود سیستم های هیدرولیک به خودی خود به هنگام کار کردن، سرو صدا ایجاد میکنند اما اینکه بتوانید تشخیص بدهید آیا صدای آن معمولی است یا سیستم هیدرولیکی مشکل دارد نیاز به کمی دانش و تجربه دارید ، برای مثال فرسودگی بیرینگ های پمپ ایجاد صدای ناله و لرزش میکند و مشکل کاویتاسیون ایجاد صدای ریز ترکیدن حباب میکند .

۲) کاهش راندمان پمپ

کاهش راندمان پمپ یکی دیگر از پارامترهایی است که نشان میدهد پمپ شما نیاز به تعمیر دارد ، و میتواند دلایل مختلفی را داشته ، مانند کاهش روغن در مخزن ، کاهش ویسکوزیته روغن وهمچنین می تواند نشانه از وجود سایش و خوردگی در پمپ هیدرولیک باشد .

۳) درجه حرارت بالا سیال برای تعمیر پمپ هیدرولیک

درجه حرارت بالا سیال خروجی یکی دیگر از مشکلات شایع در پمپ های هیدرولیک است ، که میتواند موجب خرابی سایر اجزائ سیستم هیدرولیک و تسریع فرسودگی آن بشوند ، علاوه بر این هنگامیکه سیال بیش از حد گرم میشود سبب کاهش راندمان پمپ و افزایش نشتی در سیستم هیدرولیکی میشود .

 

عیوب متداول در پمپ های هیدرولیک

عیوب متداول در پمپ های هیدرولیک بشرح زیر هستند و باید هر چه سریع تر نسبت به  تعمیر پمپ هیدرولیک اقدام کنید تا از ایجاد هزینه بیشتر در تعمیر پمپ جلوگیری شود .

۱) نشت سیال

نشت سیال  شایع ترین مشکلی است که می تواند در پمپ های هیدرولیک بوجود آید. نشت سیال اغلب به راحتی قابل تشخیص است. و معمولاً علت آن سیل و آبندهای پوسیده و اجزای فرسوده مانند واشر یا شیلنگ است. در موارد دیگر ، دبی خروجی کم سیال و و کاهش مدام سطح روغن در مخزن شواهد دیگری مبنی بر وجود نشت سیال در سیستم هیدرولیکی میباشد .

۲) جذب هوا در سیستم هیدرولیک

جذب هوا در سیستم هیدرولیک ، یکی از مشکلات شایع در پمپ های هیدرولیکی میباشد که باعث افت شدید راندمان پمپ میشود و در برخی از روغن های هیدرولیک سبب فاسد شدن روغن بشکل شیرآب میشود از طرف دیگر پمپ هیدرولیک بشدت داغ میشود که احتمال از کار افتادن ان زیاد است .

۳) کاویتاسیون

اتقاق افتادن پدیده کاویتاسیون درپمپ های هیدرولیک بشدت خطرناک است . پدیده کاویتاسیون با تشکیل حباب های کوچک در روغن هیدرولیک رخ می دهد. و در حین مرحله مکش و دهش این حباب ها می ترکنند که انرژی زیادی را در یک سیستم هیدرولیکی آزاد می کند. که این انرژی بشدت به اجزا داخلی سیستم هیدرولیک آسیب میزند . وجود کاویتاسیون اغلب باعث افزایش دمای پمپ می شود و ممکن است در برخی از روغن های هیدرولیک سبب فاسد شدن روغن بشکل شیراب بشود .

پدیده کاویتاسیون غالباً نشانگر نقص طراحی بوده است. در غیر این صورت با تمیز کردن فیلترها و اطمینان از ورود هوا به سیستم ، کلیدهایی برای جلوگیری از اتقاق افتادن پدیده کاویتاسیون هستند .

۴) وجود خوردگی و نیاز به تعمیر پمپ هیدرولیک

خوردگی و سایش یکی از ایرادات متداول در پمپ های هیدرولیکی میباشد که چند سال از عمر آنها میگذرد ، که باید نسبت به جایگزینی و تعمیر قطعات فرسوده اقدام کرد  ، یکی از نشانه های این مشکل کاهش توان و لرزش در پمپ میباشد ، استفاده از پمپ در چنین شرایطی سبب خرابی زودرس یاتاقان ها و بیرینگ ها میشود و بهتر است پمپ را از مدار خارج کنید و با متخصص مربوطه تماس بگیرید .

 

۵) دمای بالای پمپ

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد ، دمای بالای پمپ نشانگر وجود عیب در پمپ هیدرولیک میباشد ،  و همچنین باعث ایجاد مشکلات دیگر می شود. یکی از دلایل دمای بالای پمپ ممکن است وجود بار اضافی باشد. بطوریکه طراح مدار هیدرولیک ، مدار را به درستی محاسبه و اجرا نکرده است و روی عملگر های خروجی مدار هیدرولیک باری بیشتر از بار نرمال وجود داشته باشد .

یکی دیگر از دلایل دمای بالای پمپ،ویسکوزیته سیال است که استفاده از روغن هیدرولیک با ویسکوزیته پایین ممکن است باعث ایجاد دمای بالای پمپ شود و معمولاً در اکثر موارد این چرخه میتواند بشدت خطرناک باشد ، به این صورت که استفاده از روغن هیدرولیک با ویسکوزیته پایین سبب افزایش دمای پمپ و گرمتر شدن سیال میشود و با افزایش دما سبب رقیق تر شدن سیال شده و این چرخه مجدداً تکرار میشود از طرفی سیال گرم قادر به حل کردن مقدار بیشتری هوا در خودش است که میتواند مشکل را دو چندان کند .

۶) گیرپاژ پمپ یا حرکت دشوار اجزا داخلی پمپ

گیرپاژ پمپ یا حرکت دشوار اجزائ داخلی پمپ باعث ایجاد سروصدا و کاهش چشمگیر راندمان پمپ می شوند. و علت شایع آن زنگ زدگی اجزائ داخلی پمپ است ، که در این صورت بهتر است پمپ را از مدار خارج کنید و با متخصص مربوطه تماس بگیرید .

4.9/5 - (54 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید