مقالات

بلبرینگ به زبان ساده

بلبرینگ به زبان ساده

بلبرینگ به زبان ساده قصد داریم انواع بلبرینگ ها را برای شما کالبد شکافی کنیم ، واژه بلبرینگ از دو واژه انگلیسی (Ball + Bearing) ساخته شده است که معنای تحت لفظی آن Ball بمعنای توپ و Bearing بمعنای محل نشست است و در صنعت کاربرد بسیار زیادی دارد ، کار اصلی بلبرینگـها جلوگیری از کشیده شدن دو جسم به یکدیگر می باشد.
در نتیجه سطحی که دو جسم با هم تماس دارن را کم می کند و استحکاک بین دو سطح را به مقدار بسیار زیادی کاهش می دهد. امروزه روانکارها در عملکرد بلبرینگ نقش مهمی ایفا می‌کنند که برای تهیه نوع مرغوب آن می‌توانید به شرکت Behran در ایران مراجعه نمایید.

اختراع و تولید بلبرینگ ها را به جرائت میتوان یک انقلاب صنعتی نام برد چرا که بدون اختراع بلبرینگها تولید بسیاری از دستگاه های صنعتی غیر ممکن بود. بلبرینگ که غالباً به اشتباه بعنوان تمام یاتاقان ها اتلاق میشود در حقیقت یک زیر مجموعه از دسته بندی یاتاقان های غلطشی است ، بد نیست که بدانید یاتاقان در اصل ریشه ترکی و بمعنای جای خواب است. بلبرینگ به زبان ساده …. ادامه …..

یاتاقان و ارتباط آن با بلبرینگ در چیست؟

یاتاقان ها به دو زیر مجموعه یاتاقان های غلطشی و یاتاقان های لغزشی تقسیم بندی می شوند و در صنعت هر کدام کاربرد ویژهایی دارد . یاتاقان های لغزشی دارای اصطحاک شروع به حرکت بالایی می باشند ولی در گشتاورهای بالا می توان از آنها زیاد استفاده کرد در عوض یاتاقانهای غلطشی دارای اصطحاک شروع به حرکت پایینی می باشد ولی توان تحمل گشتاور بالایی را ندارد و به سرعت تخریب می شوند .

 

یاتاقان ها

رولبرینگ ها و بلبرینگ ها جزو دسته بندی یاتاقان های غلطشی تقسیم بندی می شوند که خود به لحاظ تقسیم بندی زیردسته های گوناگونی دارند.

تفاوت بلبرینگها و رولبرینگها در چیست ؟ اگر اجزای غلتطنده داخل یاتاقان ساچمه کروی باشند به آن بلبرینگ  و اگر اجزای غلطتنده رول غلطتکی باشند به آن رولبرینگ می گویند .

 

یاتاقان های غلطشی

بلبرینگ ها

بلبرینگ به زبان ساده به سه دسته کلی تقسیم بندی میشوند :

  • بلبرینگ های شیار عمیق Deep Groove Ball Bearings
  • بلبرینگ های خود تنظیم Self-Aligning Bearings
  • بلبرینگ های تماس زاویه ایی  Angular Contact Ball Bearings
  • بلبرینگ های کف گرد Thrust Ball Bearings

تقسیم بندی میشود و در صنعت هرکدام کاربرد خاص خودشان را دارند و استفاده بــه جای یکدیگر خارج از استاندارد های مهندسی می باشد.

 

 

۱) بلبرینگ به زبان ساده بلبرینگ شیار عمیق Deep Groove Ball Bearings

بلبرینگ های شیارعمیق باز به دو زیر دسته بلبرینگــهای شیارعمیق یک ردیفه و بلبرینگهای شیارعمیق دو ردیفه تقسیم بندی میشوند که هر کدام  کاربرد خاص خود را دارد ،  بلبرینگ شیارعمیق با توجه به طراحی ساده ای که بین انواع  بلبرینگها دارند از دامنه کاربرد بسیار زیادی برخوردار میباشد

بلبرینگــهای شیارعمیق توانایی کارکرد در سرعت های بالا را دارد و به همین خاطر بلبرینگ شیار عمیق غیر قابل تفکیک میباشد . بلبرینگ های شیارعمیق دارای قیمت های  متنوع در بازار میباشند ، از نمونه بلبرینگ های پر فروش این دسته میتوان به بلبرینگ 608 که کاربرد بسیار زیادی در اسپینرها دارد اشاره کرد.

بلبرینگ شیار عمیق شیار عمیق تک ردیفه و دو ردیفه هم قابلیت تحمل بار شعاعی و هم محوری را دارند و باتوجه به نوع طراحی مهندسی  بکار میروند .

بد نیست که در اینجا اشاره ایی هم به بار شعاعی و با محوری داشته باشیم :

بار شعاعی چیست ؟ باری که در راستای شعاع به یاتقان وارد میشود بار شعاعی نام دارد

بار محوری چیست ؟ باری  که در راستای محور به یاتاقان وارد میشود بار محوری نام دارد

 

۲) بلبرینگ خود تنظیم  Self aligning ball bearings

بلبرینگ های خود تنظیم همانطور که از نام آن پیداست قابلیت تنظیم و ناهمراستایی شفت را دارد جالب است بدانید که این بلبرینگها اولین بار توسط استوان وینگویست (Sven Wingqvist) بنیان گذار شرکت SKF  ( بلبرینگ اس کا اف ) ابداع و ساخته شد .

استوان وینگویست که سر مهندس بخش تعمیرات یک شرکت نساجی بود از عملکرد ضعیف بلبرینگـــهای معمولی در تحمل ناهمراستایی شفت ناراضی بود که موجب میشد دستگاه ها پس از مدتی کارکرد محور بشدت گرم کند و دستگاه از کار بیافتد .

او پس از ابداع این بلبرینگ ها و نتیجه گرفتن از عملکرد آن شرکت خود که همان بلبرینگ SKF است را بنیان گذاری کرد که امروزه این بلبرینگها کاربرد زیادی در صنعت چوب ، ماشین آلات کشاورزی و نوار نقاله ها دارند.

 

۳) بلبرینگ تماس زاویه ایی Angular contact ball bearings

بلبرینگ ها‌ی تماس زاویه ایی که معمولا در تماس زاویه ایی 15 ، 25 ، 40 درجه ساخته می شوند و خیلی بهتر از بلبرینگهای شیار دار قادر به تحمل نیرو های محوری بالا میباشند.

اگر بار محوری اعمالی دایمی نباشد و یا نسبت به بار شعاعی به بار محوری از مقدار مجاز تعیین شده به واسطه زاویه تماس بالاتر باشد باید از دو بلبرینگ روبروی هم در شفت استفاده شود تا شفت در هر دو جهت محوری ثابت شود .

جهت دست یافتن به بهترین وضعیت تقسیم بار و غلطش ساچمه ها باید هنگام مونتاژ کردن موقعیت محوری این دو بلبرینگ را دقیقا تنظیم کرد تنظیم موقعیت محوری بلبرینگها مانع جدا شدن بیش از حد بلبرینگها در اثر اختلاف حرارتی شفت و نشیمنگاه بلبرینگ میگردد.

 

۴) بلبرینگ های کف گرد Thrust Ball Bearings

بلبرینگ های کف گرد که یکی از بلبرینگ های پر کاربرد در صنعت میباشد به صورت یکطرفه و دوطرفه طراحی شده‌اند حرکت نیروهای محوری زیادی را قبول می نماید ولی نمی توانند تحت تنش نیروهای شعاعی قرار بگیرند پس در هیچ شرایطی بلبرینگهای کف گرد یکطرفه نباید تحت اثر نیروی شعاعی قرار بگیرند .

بلبرینگ های کف گرد همیشه باید  بار محوری متوسط به طور ثابت است اثر نمایند  موارد استفاده برای پذیرش نیروهای محوری در اسپیندل ها با دور بالا از بلبرینگـــهای کف گرد استفاده میشود .

 

 

تمامی برند های بلبرینگها به همراه لیست قیمت آن را میتوانید در اینجا مشاهده فرماید

 

 فروش بلبرینگ | خرید بلبرینگ | انواع بلبرینگها  / بلبرینگ به زبان ساده

همانطور که در بالا به آن اشاره شد یاتاقان های غلطشی به دو دسته بلبرینگها و رولبرینگ ها تقسیم بندی میشوند که در این قسمت میخواهیم رولبرینگ ها را بصورت کامل بررسی کنیم و انواع آنها را بگوییم.

 

آشنایی با رولبرینگ ها

همانطور که در بالا اشاره شد تفاوت اصلی رولبرینگ ها با بلبرینگ ها در شکل اجرای چرخنده شان است ، لذا اگر این اجزا چرخنده بشکل رول باشند به آنها رولبرینگ میگویند. در این مقاله به اختصار رولبرینگ ها را معرفی خواهیـــم کرد برای اطلاعات بیشتر مقاله همه چیز در مورد رولبرینگ ها را مطالعه کنیـــد .

انواع رولبرینگ های صنعتی 

رولبرینگ استوانه‌ایی Cylindrical Roller Bearings

رولبیرینگ مخروطی Taper Roller Bearings

رولبرینگ بشکه‌ایی Spherical Roller Bearings

رولبرینگ کف گرد Thrust Roller Bearings

۱) رولبرینگ استوانه‌ایی Cylindrical Roller Bearings

 رولبرینگ استوانه‌ایی اجزای چرخنده به شکل رول استوانه‌ایی میباشد ،  رولبرینگ استوانه‌ایی دارای طرح های  NJ, N  NU  میباشد که به آنها رولبرینگ شناور گفته میشود چراکه رولر ها بــه سادگی میوانند روی رینگ بدون لبه در راستای محوری حرکت کنند.

طرح رولبرینگ NJ دو لبه روی رینگ خارجی و یک لبه روی رینگ داخلی دارد که میتواند بار محوری را در یک جهت تحمل نماید.

در حال حاضر در طراحی رولبرینگ استوانه‌ایی برای تحمل بار بیشتر اصلاحاتی انجام شده است که در این بیرینگ ها با پسوند e مشخص میشود در نمونه های یکسان از رولبرینگ استوانه‌ایی اصلاح شده و نمونه های قبلی در قطر یکسان در انواع دارای پسوند E  شعاع رولر افزایش یافته است که موجب افزایش تحمل بار میشود .

شکل اصلی رولرها و شیار ها در رولبرینگ استوانه‌ایی ، استوانه است اما بعلت کاهش تمرکز تنش و افزایش عمر رولبرینگ رولرها را با فرم سطحی لگاریتمی میسازند.

سطح داخلی لبه های رینگ ها برای افزایش روانکاری بیشتر و افزایش ضخامت لایه روغن را در هنگام ساخت بسمت بیرون شیب دار میسازند ، رولبرینگ استوانه‌ایی کاربرد زیادی در صنعت دارند از انها در تجهیزات انتقال نیرو ، ویبراتورها و در کارگیر ماشین های ابزار و شفت های دستگاه های برش  مورد استفاده قرار میگیرند.

 

۲) رولبرینگ بشکه‌ایی Spherical Roller Bearings

رولبرینگ بشکه‌ایی  به دسته بندی خود تنظیم تعلق دارند رینگ خارجی این نوع از رولبرینگ ها مشابه بلبرینگ های خود تنظیم پروفیل کروی دارند که موجب میشود رولبرینگ خود را به وضیعت ناهمراستایی شفت تطبیق بدهد.

از ویژگی رولبرینگ بشکه‌ایی  میتوان به توانایی بالا در تحمل بارهای سنگین همراه با شوک ضربه ایی شدید و استحکام بالا اشاره کرد از رولبرینگ بشکه‌ایی بیشتر در صنعت ماشین الات معدنی و غلطک های بزرگ استفاده میشود.

 

۳) رولبرینگ مخروطی Taper Roller Bearings

رولبرینگ مخروطی شامل یک رینگ داخلی با دو لبه یا رینگ خارجی بدون لبه و مجموعه ایی از رولر های مخروطی شکل میباشد.

زاویه تماس اکثر  رولبرینگ های مخروطی بین ۱۰ تا ۲۰ درجه میباشد که با توجه به کاربرد آنها متفاوت میباشد از رولبرینگ های مخروطی بیشتر در صنعت ماشین آلات صنعتی و جعبه دنده ها استفاده میشود و اصلی ترین مزیت انها تحمل بار شعاعی و محوری و قابلیت تفکیک آنها میباشد.

 

۴) رولبرینگ کف گرد Thrust Roller Bearings

رولبرینگ کف گرد فقط بار را در یک جهت محوری تحمل میکنند ، لذا مهندسان برای حل این مساله رولبرینگ ها را در انواع مختلفی میسازند بعنوان مثال  رولبرینگ کف گرد استوانه ایی برای تحمل بار محوری مناسب است ، اگر که بعلت محدودیت فضا نتوانیم از رولبرینگ کف گرد استوانه ایی استفاده کنیم سراغ رولبرینگ کف گرد سوزنی میرویم .

 

امتیازدهی به post

دیدگاهتان را بنویسید