مقالات

تاریخچه بلبرینگ

تاریخچه بلبرینگ

تاریخچه پیدایش بلبرینگ و رولبرینگ

پیدایش بلبرینگ و رولبرینگ اکتشاف اتفاق نیافتاده است بلکه بلبرینگ و رولبرینگ ها به تدریج  و با کار مداوم و اصلاح نمونه های قبلی بدست آمده است لذا بلبرینگ و رولبرینگ ها مانند لامپ یا خودرو و … به تدریج  تکمیل تکمیل شده اند و به مرور با توجه به احتیاجات و اصلاحات به شکل امروزی تبدیل شده اند . روانکارها یکی عوامل موثر در نحوه‌ی عملکرد بلبرینگ می‌باشند و میزان کیفیت آن نیز موثر است می‌توانید برای تهیه جنس مرغوب و با کیفیت آن می‌توانید به شرکت Iranol مراجعه نمایید.

انسان ها در طول زمان های مختلف با چالش  جابجایی لوازم سنگین روبرو بوده اند لذا اولین تلاش های انسان های دوران قدیم منجر به اختراع چرخ شد ،  تاریخچه بلبرینگ و پیدایش بلبرینگ و رولبرینگ نتیجه تلاش انسانها برای مقابله با مقاومت اصطحکاکی بوده است .

 

 تاریخچه بلبرینگ در زمان باستان

قبل از پیدایش بلبرینگ و رولبرینگ برای جابجایی قطعات سنگ بزرگ به یک مقصد مشخص در ابتدا الوار های چوبی را در مسیر فرضی حرکت قطعات سنگ می چیدند و سپس به صورت عمودی روی الوارها ، الوار های دیگری قرار می دادند سپس چند نفر شروع به کشیدن سنگ از روی الوار ها می کردند ( مطابق شکل بالا ) و سپس هنگامی که قطعات سنگ به انتهای هر الوار چوبی می رسیدند چند نفر مسئول بود تا الوار های پشتــی را به جلوی مسیر حرکت سنگ منتقل کند تا قطعات سنگ به مقصد مورد نظر برسند .

با ساخت ارابه ها‌ی آهنی که به چرخ مجهز بودند در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح  ، انسان ها توانستند به شکل موثر موفق به غلبه بر اصطحکاک برای شروع حرکت شدند اما مشکل همچنــان وجود داشت چرا که زمانی که بار روی ارابه زیاد بود کشیدن آن بــه سادگی امکان پذیر نبود . با آغاز انقلاب صنعتــی و پیدایش موتور بخار مسئله غلبه بر اصحکاک برای افزایش راندمان دستگاه های دوار بار دیگر مطرح شد و اولین نمونه های بلبرینگ و رولبرینگ صنعتــی ساخته و آزمایش شداند که به میزان قابل توجهی توانستند راندمان دستگاه های دوار را افزایش بدهند .

چندین سال قبل از ساخت اولین نمونه های بلبرینگ و رولبرینگ صنعتــی ایده پردازی برای کاهش اصطحکاک با استفاده از بلبرینگ ها در دوره رنسانس انجام شده بود که برخی ها این ایده را به لئوناردو داوینچی منتسب می داند که شکل اولیــه این بلبرینگ ها در شکل زیر قابل مشاهده است .

 

آشنایی با انواع گیربکس های صنعتی

اولین تلاش ها برای ساخت بلبرینگ و رولبرینگ های صنعتــی

اولین شخصی که مطالعات علمی روی قضیه اصطحکاک داشت لئوناردو داوینچی بود وی در قرن ۱۶ میلادی بصورت ریاضی توانست نشان دهد که استفاده ازغلطک ها و ساچمه ها به چه میزان می توانند باعث افزایش راندمان در حرکت شوند اما این کشف لئوناردو داوینچی مانند بســـاری از اختراعات و اکتشافات او تا زمان زنده بودن او نتوانست بصورت نمونه ساختــه شده مورد استفاده قرار بگیرد .

تاریخچه ساخت اولین نمونه های بلبرینگ و رولبرینگ صنعتــی ، اولین بار که حالت عمــومی پیدا کرد اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ میلادی بود که توانست در صنعت جایی برای خود باز کنند و در پیشرفت صنعت نقش بزرگ و بسزایی داشتـــه باشد.

و قبل از آن دستگاه‌ها به یاتاقان های غلطشی  بسیار ساده مجهز بودند و هنوز در آن زمان این آمادگی را وجود نداشت که بلبرینگ و رولبرینگ صنعتــی در تعداد زیاد تولید شود زیرا احتیاج به ماشین آلات مخصوصی داشت و چنین ماشین آلاتی که بتوانند  فولاد سخت را به صورت گرد و به شعاع های معین تبدیل کنند وجود نداشت .

اولین تولید بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی به صورت انبوه

در سال ۱۸۸۳ میلادی این امکان تولید بلبرینگ و رولبرینگ بصورت صنعتی فراهم شد و آقای فریدیش فیشر راه حلی در این زمینه بدست آورد . آقای فریدیش فیشر به روش سنگ زنی به توانست بلبرینگ و رولبرینگ  را به روش صنعتی تولید کند و شروع به تاسیس کارخانه بلبرینگ سازی نمود ، فریدیش فیشر جهت اقتصادی نمودن تولید ساچمه اقدام به ساخت و تکمیل یک ماشین فرز ساچمه نمود.

در سال ۱۸۹۱ میلادی آقای فیشر اولین کارخانه خود را در زمینه ریخته گری ساچمه های فولادی تاسیس کرد و این کارخانه به سرعت ترقی کرد .  بعد از  آقای فریدیش فیشر در سال ۱۹۰۹ میلادی اولین کارخانه اتوماتیک ریخته گری ساچمه های فولادی را اقوام ایشان احداث کردند و به این ترتیب اولین قدم ها در جهت ساخت بلبرینگ و رولبرینگ بصورت صنعتی فراهم گردید .

تمامی برند های بلبرینگ به همراه لیست قیمت آن را میتوانید در اینجا مشاهده فرماید

بلبرینگ | فروش بلبرینگ | خرید بلبرینگ | انواع بلبرینگ 

برای آشنایی با بلبرینگ سرامیکی روی لینک کلیک کنید

امتیازدهی به post

دیدگاهتان را بنویسید