مقالات

نکات مهم درباره جوشکاری چدن

نکات مهم درباره جوشکاری چدن
چدن چیست ؟!

چدن‌ها خانواده ای از آلیاژهای آهنی هستند که از آهن، کربن تشکیل شده اند و به انگلیســی چدن‌ها  با نام Cast Irons شناختـــه می شوند . چدن ها دارای انواع مختلفـــی در صنعت می باشد مانند : چدن خاکستری ، چدن داکتیل ( چدن نودولار یا چدن گرافیت کروی ) ، چدن سفید ، چدن مالیبل و …. چه تفاوت های عمده ایی با هم دارند . در جوشکاری چدن باید از روانساز مناسب استفاده کرد می توانید برای تهیه روانکارهای اصلی از شرکت تگزاکو روی لینک کنید.

تقریبـــاً تمام چدن ها به غیر از چدن داکتیل، ترد هستند و ضربـــه پذیری کمی دارند امـــا چدن ها بعلت قابلیت خوب ماشینکاری ، جذب ضربه ، مقاومت به خوردگی بالا دارای کاربرد وسیعـــی در صنعت می باشند . رایج ترین نوع چدن مورد استفاده در صنعت چدن خاکستری می باشد

وجه تمایز چدن‌ها و فولادها، میزان کربن موجود در آنها می باشد به نحوی که فولاد حداکثر حاوی ۲ درصد کربن می باشد اما چدن می تواند دارای۶٫۶۷ درصد کربن باشد .

 

جوشکاری چدن

جوشکاری چدن سخت و دشوار است امــا غیر ممکن نیست و معمولاً جوشکاری چدن بعنوان یک روش تولیدی در نظر گرفتـــه نمیشود ، روش تولید قطعات چدنــی در صنعت بیشتر با رویکرد ریختـــه گری انجام میشود و جوشکاری چدن به منظور تولید قطعات در صنعت کمتـــر مورد توجه قرار میگیرد و بیشترین کاربرد جوشکاری چدن بشرح زیر است :

۱) برطرف كردن بعضی عيوب ریختـــه گری مانند : حفره های گازی ، حفره های ناشي از ريزش ماسه يا حبس سرباره و ترک های موضعی

۲) تعمير قطعات مستهلك یا قطعات شكسته شده

۳)جبران خطاهای ناشی ماشینکاری اشتباه قطعات

مشکلات رایج در جوشکاری چدن

تشکیل فازهای سخت و ترد ، تشکیل این فاز های مشکلات عدیده ایی مانند دشوار شدن ماشینکاری ، تضعیف شدن قطعه در برابر ضربه و …. را به همراه دارد . اصصلاحاً به تشکیل فازهای سخت و ترد حین جوشکــاری چــدن الماسه شدن گفتــه می شود .

احتمال وقوع ترک خوردن جوش در منطقـــه فلزجوش يا منطقه مجاور آن ، مقاومت کم فازهای سخت و ترد تشکیل شده پس از جوشکاری چدن خطر ایجاد ترک در جوش را بشدت افزایش می دهد بطوریکــــه منطقه جوشکاری شده مقاومت لازم در برابر تنش های پسماند جوشی و تنش های انقباضی را معمولاً ندارد و اگر به درستـــی این مسئله در نظر گرفتــه نشود احتمال وقوع ترک خوردن جوش بشدت بالا می رود .

جوشکـــاری چــدن بشدت مستعد ایجاد حفره ها و مک در داخل فلز جوش می باشد و تشکیل حباب های گازی همچون CO2 يا CO یکی دیگر از مشکلات رایج در جوشکاری چدن می باشد .

 

نکات مهم دررابطه با جوشکاری چدن

دررابطه با جوشکاری چدن باید دو عامل مهم را مد نظر قرار داد که این دو عامل برای جوشکاری به دو بخش قبل و حین جوشکاری تقسیم بندی می شوند که این دو عامل در یک دستور العمل جوشکاری یا WPS  معتبر به خوبی مورد توجه قرار گرفتـــه اند .

عوامل مهم در قبل جوشکــــاری چدن :

عوامل مهم در حین جوشکـــاری چــدن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  •  استفاده از الکترود جوشکاری نیکلی در جوشکاری الکترود دستی
  • استفاده از انرژی جوش کم
  • پيشگرم كردن
  • استفاده پخ مناسب برای جوشکاری با درز پهن و باز در حدود 60تا 90 درجه [ انواع پخ های جوشکاری را مطالعه کنید]
  • استفاده از شدت جريان كم
  • استفاده از الکترود با قطر کم

عوامل مهم در حین و بعد از جوشکــــاری چدن

عوامل مهم در حین و بعد از جوشکــــاری چدن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

عدم از حرکت زیگزاگی الکترود جوشکاری به منظور تقلیل انرژی جوش

ضربه زنی به جوش بلافاصله بعد از جوشکاری

پسگرم یا PWHT جوشکاری کردن

استفاده از توالی جوشکاری مناسب

برای آشنایی با تنش پسماند روی لینک کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید