مقالات

۰ تا ۱۰۰ جوشکاری پلاسما به زبان ساده

جوشکاری پلاسما

جوشکاری پلاسما (PAW) که مخفف کلمه انگلیســـی Plasma arc welding است، یک فرایند جوشکاری قوسی بسیار شبیه به جوشکاری تیگ TIG (جوش آرگون) میباشد که در هر دو تشکیل قوس بین الکترود تنگستن و قطعه کار تشکیل می شود. اما در جوشـکاری پلاســــمــا الکترود تنگستنی داخل نازل میباشد و به همین علت الکترود را می توان ازجریان گاز محافظ جدا کرد و از روانکار مناسب استقاده کرد برای خرید روانساز صنعتی شرکت اس تی پی روی لینک کلیک کنید.

انواع جوشکاری پلاسما

جوشـکاری پلاســــمــا با تغییر قطر الکترود و سرعت جریان گاز پلاسما ، به سه حالت مختلف ، قابل تفکیک است :

۱) جوشکاری میکروپلاسما

جوشکاری میکروپلاسما و به انگلیســـی Microplasma با جریان خروجــــی بین ۰/۱ تا ۱۵ آمپر برای جوشکاری ورق های نازک (ضخامت 0/1 میلی متر)  استفاده می شود. از ویژگی این حالت جوشکاری میتوان به ایجاد کمترین اعوجاج جوش [علت ایجاد اعوجاج در جوش مطالعه کنید] و کمترین انحراف قوس اشاره کرد .

۲) جوشکاری پلاسما با جریان متوسط

جوشـکاری پلاســــمــا با جریان متوسط بین ۱۵ تا ۲۰۰ آمپر را میتوان به عنوان یک روش جایگزین جوشکاری تیگ TIG (جوش آرگون) بکار برد ، و از مزایای این روش میتوان به عمق نفوذ بیشتر ، جلوگیری از ایجاد عیوب شایع در جوشکاری تیگ مانند عیب ناخاصی تنگستن [عیوب جوش را مطالعه کنید ] و اعمال حرارت یکنواخت تر[انرژی جوش] به قطعه کار در حین جوشکاری و در نتیجه کاهش میزان اعوجاج در جوشکاری نام برد .

۳) جوشکاری پلاسما با سوراخ کلیدی

جوشـکاری پلاســــمــا با سوراخ کلیدی و انگلیســـی Keyhole plasma به جوشکاری پلاســـما با جریان بیشتر از ۱۰۰ آمپر گفتـــه میشود ، که با افزایش جریان جوشکاری و جریان گاز پلاســما ، یک پرتو پلاســـما بسیار قدرتمند ایجاد می شود که سبب ذوب کامل قطعه کار شود این روش جوشکاری به لحاظ قدرت نفوذ با روش های جوشکاری مانند لیزر LBW و الکترو بیم EBW قابل مقایســـه است . با این روش جوشکاری میتوان مواد ضخیم با ضخامت حداکثر 10 میلی متر دریک پاس جوشکاری کرد .

 

جوشـکاری پلاســــمــا چطوری انجام میشود ؟

دستگاه جوشـکاری پلاســــمــا از یک منبع قدرت با ولتاژ مستقیـــم DC  و جریان ثابت استفاده میکند ، از آنجایی که جوشکاری پلاسما مشابه جوشکاری تیگ است میتوان برای انجام جوشکاری از منبع تغذیه معمولی TIG نیز استفاده کرد اما علاوه بر این منبع قدرت برای جوشکاری پلاسما بطور جداگانه نیز وجود دارد .

در فرآیند جوشکاری پلاســــما ابتداً قوس بین الکترود و نازل پلاسما (plasma nozzle) ایجاد میشود و سپس به قطعه کار منتقل میشود که شروع قوس را قابل اطمینان می کند ، که همین موضوع سبب میشود اگر در حین فرآیند جوشکاری نیاز به توقف کوتاه قوس بود شروع مجدد جوشکاری بدون عیب انجام بشود .

الکترود مورد استفاده برای فرآیند پلاسما ، تنگستن ۲ درصد تلوریم است و جنس نازل پلاسما از مس میباشد است. قطر سوراخ نازل پلاسما بسیار دارای اهمیت میباشد و اگر از اندازه مشخصی کوچکتر باشد باعث تسریع در فرسایش الکترود میشود .

گاز محافظ فرآیند جوشـکاری پلاســــمــا معمولاً آرگون است و یا ترکیب آرگون به علاوه 2 تا 5 درصد هیدروژن میباشد . گازهلیوم نیزمی تواند بعنوان گازمحافظ مورد استفاده  قرار گیرد اما به دلیل گرمتر بودن ، تخریب سریع تر الکترود میشود .

برای اطلاع از بازرس جوش با مدرک CWI روی لینک کلیک کنید.

امتیازدهی به post

دیدگاهتان را بنویسید