مقالات

سیر تا پیاز بیرینگ های ایگرگ

سیر تا پیاز بیرینگ های ایگرگ شرکت تامین روانکار کارو

بیرینگ های ایگرگ (Y-Bearing units)

بیرینگ های ایگرگ ،  مجموعه ا‌یی از بلـبرینـگ ایـگـرگ همراه با محفظه یا هوزینگ Housing هستــنند . که کاربرد فروانی در صنایع غذایی ، بسته بندی ، ماشین آلات کشاورزی، راهسازی، نساجی و تسمه نقاله  کاربرد دارد .  ٰبلبرینگ ایگرگ مانند بلبرینگ شیارعمیق است که در دو طرف کاسه نمد سطح حلقه بیرونی آن قوسی شکل است. روانکارها یکی از انواع مواد شیمیایی موثر در عملکرد بیرینگ های ایگرگ هستند و در حفاظت از آن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. برای تهیه جنس مرغوب و با کبپیفیت آن می‌توانید به شرکت Agip مراجعه نمایید.

نام بیرینگ های ایگرگ از کجا آمده است ؟! بیرینگ های ایگرگ یا همان Y-Bearing ، از دو کلمه تشکیل شده است Y+Bearing که در کشورمان  Bearing را بیرینگ درنظر گرفته اند و حرف Y را بصورت ایگرگ تلفظ کرده اند که در مجموع به آن بیرینگ ایگرگ گفته اند ابته و گاهاً به صورت ناقص بلبـرینگ ایـگرگ در بازار گفته می شود که باید دقت کرد که این اصطلاح درست نیست .

محفظه نیز از جنس چدن یا فولاد بوده و در اشکال مختلف تولید می شود و سوراخ داخل آن یعنی محل نشستن برینگ جهت تطابق با آن قوسی شکل است. مجموعه، ناهمراستایی های اولیه شافت را می تواند جبران کند، ولی قادر به حرکت در امتداد محوری نیست.

بلبرینگ ایگرگ (Y-Bearings)

بلبــرینگ ایـگـرگ مشابه بلبرینگ های شیار عمیق هستند اما با این تفاوت که سطح خارجی آن ها قوسی شکل است.

مکانیزیم های قفل کردن شفت در داخل بیرینگ های ایگرگ به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند

  • مکانیزیم قفل کردن با مهره قفلی Eccentric Locking Collar : این روش یکی از روش های متداول قفل کردن بیرینگ های ایـگـرگ با استفاده از یک مهره که داخل آن یک پیچ مغزی تعبیه شده است ، می باشد که در ویدیو زیر میتوانید این روش را مشاهده فرمایید .
  • مکانیزیم قفل کردن با پیچ مغزی Set Screw Locking : متداول ترین روش قفل کردن بیرینگ های ایـگـرگ با استــفاده از پیچ مغزی است . که در ویدیو زیر میتوانید این روش را مشاهده فرمایید .

محفظه بلبرینگ های ایگرگ Y-Bearing housings

این محفظه ها در انواع مختلف تولید می شوند که هر کدام دارای ویژگی خاصی هستند .

  • پایه دار Plummer block
  • فلانژی Flanged
  • تی شکل  up Take

محفظه پایه دار Plummer block

محفظه پایه دار Plummer block مانند مدل UCP یکی از پرکاربرد ترین نوع هوزینگ در صنعت می باشد و بصورت زیاد در تجهیزات انتقال نیرو ، گیربکس های صنعتی  و … مورد استفاده قرار می گیرند. یاتاقان  UCP در صنعت به اختصار P خوانده می شود .

 

محفظه فلانژی Flanged

محفظه فلانژی Flanged مانند مدل های UCF,UCFL,UCFC میباشد که بسیار شبیه هم هستند و با این تفاوت که UCF فلانژی مربعی شکل با چهار پیچ است ، UCFC فلانژی دایره ایی شکل با چهار پیچ میباشد و در نهایت UCFL فلانژی بیضی شکل است که برای اشغال جای کمتــر به این صورت طراحی شده است و با دو پیچ سرجای خود محکم می شود .

محفظه تی شکل Take Up

محفظه تی شکل Take Up مانند مدل UCT است که نام دیگر آن کشویی است و یکی از پرکاربرد ترین نوع هوزینگ در صنعت می باشد و مورد استفاده آن در جایی است که نیاز به ریگلاژ کردن وجود داشتــه باشد.

برای آشنایی با آشنایی با انواع گیربکس های صنعتی روی لینک کلیک کنید.

امتیازدهی به post

دیدگاهتان را بنویسید