مقالات

همه چیز در مورد رولبرینگ های صنعتی

انواع رولبرینگ صنعتی

همه چیز در مورد رولبرینگ های صنعتی

همانطور که در مقاله های قبلی ” بلبرینگ به زبان ساده” به آن اشاره شد تفاوت اصلی رولبرینگ های صنعتی و بلبرینگ های صنعتی در شکل اجزای چرخنده میباشد ، اگر به شکل ساچمه باشند بلبرینگ و اگر بشکل رول باشند به آنها رولبرینگ گفته می شود . امروزه روانکارها در عملکرد بلبرینگ و رولبرینگ نقش مهمی ایفا می‌کنند که برای تهیه نوع مرغوب آن می‌توانید به نمایندگی بهران در ایران مراجعه نمایید.

انواع رولبرینگ های صنعتی با توجه به طرز قرار گیری لبه ها روی رینگ ها متفاوت است و شکل و نوع رول (استوانه) [جز چرخنده تمام رولبرینگ های صنعتـــی ] به دسته های مختلف زیر تقسیم بندی میشود که در ادامه این مقالــه هر کدام از آنهـــا را جداگانه توضیح خواهیــــم داد .

۱) رولبرینگهای استوانه‌ایی Cylindrical Roller Bearings
۲) رولبرینگهای بشکه‌ایی Spherical Roller Bearings
۳) رولبرینگهای مخروطی Taper Roller Bearings
۴) رولبرینگهای کف گرد Spherical Roller  Thrust Bearings
۵) رولبرینگهای کف گرد سوزنی Needle Spherical Roller Thrust Bearings

رولبرینگ های استوانه ایی

رولبرینگ استوانه‌ایی و به انگلیســـی Cylindrical Roller Bearings یکی از پر کاربرد ترین مدل های رولبرینگــــهای صنعتی میباشد ، که قادر است مقادیر بالای نیروی شعاعـــی را تحمل کند . و به دو دستـــه  به دو دسته شناور و غیر شناور تقسیم بندی میشوند ، رولبرینگ های شناور در طرحهای   N , NU  تولید میشوند و رولبرینگ های غیر شناوردر طرح NJ تولید میشوند.

طرح NU  دو لبه روی رینگ خارجی وجود دارد و رینگ داخلی بدون لبه میبشد در  طرح N رینگ داخلی دو لبه دارد و رینگ خارجی بدون لبه است  و در طرح NJ رولبرینگ دارای یک لبـــه میباشد .

رولبرینگ های شناورمیتواند بار محوری را در دوجهت تحمل نماید و رولبرینگ های غیر شناور میتواند بار محوری را تنها در یک جهت تحمل نماید .

ویژگی رولبرینگ های استوانه ایی

در حال حاضر در طراحی رولبرینگ های استوانه ایی برای تحمل بار بیشتر اصلاحاتی انجام شده است که در این بیرینگ ها با پسوند E مشخص میشود در نمونه های یکسان از رولبرینگهای اصلاح شده و نمونه های قبلی در قطر یکسان در انواع دارای پسوند E  شعاع رولر افزایش یافته است که موجب افزایش تحمل بار میشود .

شکل اصلی رولرها و شیار ها در رولبرینگهای استوانه ایی ، استوانه است اما بعلت کاهش تمرکز تنش و افزایش عمر رولبرینگــــهای صنعتی رولرها را با فرم سطحی لگاریتمی میسازند .

سطح داخلی لبه های رینگ ها برای افزایش روانکاری بیشتر و افزایش ضخامت لایه روغن را در هنگام ساخت بـــه سمت بیرون شیب دار میسازند ، رولبرینگـــــهای استوانه ایی کاربرد زیادی در صنعت دارند از انها در تجهیزات انتقال نیرو ، ویبراتورها و در کارگیر ماشین های ابزار و شفت های دستگاه های برش  مورد استفاده قرار میگیرند .

رولبرینگ های سوزنی

رولبرینگ سوزنی در واقع همان رولبرینگ های استوانه ایی هستند با رولرهای بلند قطر کم که فقط قادر به تحمل بار شعاعی هستند.

نسبت قطر به طول رولرهای سوزنی بین 1 به 2.5 تا 1 به 10 متغیر است و بسته نوع کاربرد فرق میکند از این نوع رولبرینگ ها بیشتر در تجهیزات با فضای دسترسی کم استفاده میشوند.

رولبیرینگ های سوزنی در انواع مجهز به حلقه آب  بندی یک طرفه و دو طرفه در  بازار موجود میباشند .  همانطور که در بالا به آن اشاره شد رولبرینگهای سوزنی فقط قابلیت تحمل بار شعاعی را دارد و در مواردی که بار محور نیز وجود دارد از رولبیرینگ سوزنی مرکب استفاده میشود که مجموعه ایی از دو بیرینگ شعاعی و محوری میباشد این نوع بیرینگها در حقیقت ترکیبی از رولبرینگهای سوزنی بهمراه یک بلبرینگ کف گرد یا یک بلبرینگ تماس زاویه ایی میباشد.

رولبرینگ های سوزنی نیز دارای انواع مختلفی میباشند و یکی از نمونه های پر کاربرد رولبرینگهای سوزنی رولبرینگهای سوزنی کف گرد میباشد و مزیت این رولبرینگها نسبت به سایر رولبرینگها و و بلبرینگ های کف گرد اشغال فضای کمتر میباشد و در دستگاه هایی که با محدودیت فضا روبرو هستیم از این رولبرینگها استفاده میشود .

 

دانلود رایگان کتاب آشنایی با بلبرینگ و  رولبرینگهای صنعتی شرکت اس کا اف (SKF)

 

دانلود کتاب جامع بلبرینگ و رولبرینگ (اس کا اف) SKF

رولبرینگهای مخروطی

رولبرینگ مخروطی یکی دیگر از دسته های رولبرینگ صنعتی میباشد که یک رولبرینگهای مخروطی شامل یک رینگ داخلی با دو لبه یا رینگ خارجی بدون لبه و مجموعه ایی از رولر های مخروطی شکل میباشد.

زاویه تماس اکثر رولبرینگ ها مخروطی بین 10 تا 20 درجه میباشد که با توجه به کاربرد آنها متفاوت میباشد از این نوع رولبرینگـــها بیشتر در صنعت ماشین آلات صنعتی و جعبه دنده ها استفاده میشود و اصلی ترین مزیت انها تحمل بار شعاعی و محوری و قابلیت تفکیک آنها میباشد.

 

رولبرینگهای بشکه‌ایی

رولبرینگ بشکه ایی  به دسته بندی خود تنظیم (بلبرینگ و رولبرینگــــهای خودتنظیم) تعلق دارند رینگ خارجی این نوع از بیرینگ ها مشابه بلبرینگ های خود تنظیم پروفیل کروی دارند که موجب میشود رولبرینگهای بشکه‌ایی خود را به وضیعت ناهمراستایی شفت تطبیق بدهد.

از ویژگی رولبرینگهای بشکه‌ایی میتوان به توانایی بالا در تحمل بارهای سنگین همراه با شوک ضربه ایی شدید و استحکام بالا اشاره کرد رولبرینگهای بشکه‌ایی بیشتر در صنعت ماشین الات معدنی و غلطک های بزرگ استفاده میشود.

 

رولبرینگهای بشکه‌ایی دوردیفه

در حقیقت اگر رولبرینگ با رولرهای بشکه ایی بصورت دو ردیفه ساخته شود به آن رولبرینگهای کروی میگوییم رولبرینگهای کروی دو ردیف رولر بشکه ایی دارد که بصورت زاویه دارد داخل رینگ ها قرار دارد بطوریکه راستای محور دوران رولرها راستای محور دوران رینگ ها را قطع میکند.

کاربرد رولبرینگهای کروی بعلت تحمل ظرفیت بار بالا در سنگ شکن های صنعتی و ماشین الات معدنی مورد استفاده قرار میگیرند.

 

رولبرینگ‌های کف گرد

رولبرینگهای کف گرد از تعدادی رولر بشکه ایی نامتقارن که دور محور دوران بیرینگ چیده شده اند تشکیل شده است که به همین علت میتواند بارهای محوری بالا بهمراه بارهای شعاعی زیاد را تحمل کند.

معمولا قفسه نگه دارنده رولر ها در  رولبرینگ های کف گرد کروی  را یا از جنس برنج و یا از فولاد پرسکاری شده میسازند

این رولبیرنگ ها بیشتر در جرثقیل ها ، ماشین الات سنگین صنعتی و … کاربرد دارند.

رولبرینگهای کف گرد استوانه ایی

این رولبرنگ ها فقط بار را در یک جهت محوری تحمل میکنند یکی از مشکلات این رولبرینگ های کف گرد استوانه ایی با سطح مقطع بزرگ این است که هنگام دوران انتهای رولر حرکت لغزشی دارد و برای حل این مشکل بجای استفاده از یک رولر بلند از چند رولر کوتاه و پشت سر هم استفاده میشود.

 

رولبرینگ های کف گرد سوزنی

طرح این نوع رولبرینگ ها مشابه رولبرینگهای استوانه ایی است که شکل رولر ها دارای مقطع کمتر و طول بیشتری هستند در از این نوعه رولبیرنگ ها بیشتر در جاهای یکه محدودیت فضا مواجه هستند بهره میبرند.

 

شماره فنی بلبرینگ ها و رولبرینگها

اصولا برای شناسایی بلبرینگ ها و رولبرینگها و مشخص شدن نوع و کاربرد ها برای هر کدام از آنها برای آنها یک شماره فنی مشخص اختصاص میدهیم شما در اینجا “شماره فنی بلبرینگ ها“ میتوانید بصورت کامل با استاندارد نامگذاری بلبرینگ ها آشنا بشوید .

تمامی برند های رولبرینگها به همراه لیست قیمت آن را میتوانید در اینجا مشاهده فرماید

.

.

.

انواع رولبرینگ صنعتـــی

جمع بندی انواع رولبرینگها 

  • رولبرینگهای استوانه‌ایی Cylindrical Roller Bearings
  • رولبرینگهای بشکه‌ایی Spherical Roller Bearings
  • رولبرینگهای مخروطی Taper Roller Bearings
  • رولبرینگهای کف گرد Spherical Roller  Thrust Bearings
  • رولبرینگهای کف گرد سوزنی Needle Spherical Roller Thrust Bearings

برندهای معتبر سازنده رولبرینگ‌های صنعتی

رولبرینگ‌های تیمکن (Timken) ساخت کشور آمریکا هستند و به لحاظ کیفیت بسیار عالی و مرغوب میباشند ، و در انواع سایز های مختلف موجود میباشند و مصارف عمده آنها در تجهیزات راهسازی و حفاری است ،

رولبرینگ‌های اس کا اف (SKF) ساخت کشور سوئد هستند و البته چون دامنه فعالیت شرکت اس کا اف جهانی است محصولات این کشور در سایر کشور ها مانند فرانسه ، ایتالیا ، انگلیس و …. نیز تولید میشود . رولبرینگ‌های اس کا اف (SKF) و به لحاظ کیفیت بسیار عالی و مرغوب میباشند .

رولبرینگ‌های IKO ژاپن بیشتر محصولات این برند ژاپنی رولبرینگ‌های سوزنی میباشد و کیفیت نسبتاً بالایی برخوردار هستند.

سایر برندهای با کیفیت رولبرینگ صنعتی میتوان به رولبرینگهای ژاپنی KOYO , NTN ، NSK و NSK اشاره کرد که کیفیت مناسب دارند ، سایر برندهای ارزان قیمت رولبرینگ صنعتی میتوان به رولبرینگ های DPI , KG , F&D اشاره کرد.

امتیازدهی به post

دیدگاهتان را بنویسید