مقالات

۰ تا ۱۰۰ پمپ شناور (الکتروپمپ‌های شناور)

۰ تا ۱۰۰ پمپ آب (الکتروپمپ‌های شناور)

پمپ شناور چیست ؟!

پمپ شناور Submersible pump جزو طبقه بندی  پمپ های سانتریفیوژ  طبقه بندی میشود ، (پمپ آب یک نوع پمپ شناور است ) اگر بصورت دقیق تر پمپ شناور را طبقه بندی کنیم جزو طبقه بندی پمپ های با جابجائی غیر مثبت دسته بندی می شود (برای آشنایی بیشتر توصیه میکنم مقاله تخصصی صفر تا صد انواع پمپ های هیدرولیک را مطالعه فرمایید) . در پمپ شناور استفاده از روانکار مناسب حائز اهمیت است برای خرید از نمایندگی کمپ ایر روی لینک کلیک کنید.

پمپ های شناور یا الکترو پمپ های شناور بطور وسیع در پمپ آب و سایر مایعات کاربرد دارند که در ادامه با کاربرد الکترو پمپ شناور در پمپاژ بیشتر آشنا خواهیم شد. در پمپ‌های شناور بهتر است از روانکار مناسب استفاده شود تا دستگاه عملکرد بهتری را ارائه کند می‌توانید برای تهیه‌ روانکارهای اصل و اورجینال به نمایندگی چم گروپ در ایران مراجعه نمایید.

در الکترو پمپ شناور با گردش الکتروموتور، پره هایی که به شفت (محور اصلی) وصل شده اند و با الکترو موتور کوپل شده اند به حرکت در می‌آیند و موجب پمپ آب یا سایر مایعات میشوند

مشخصات فنی پمپ های شناور :

پمپ های شناور از دو قسمت اصلی تشکیل شده اند :

  1. الکتروموتور
  2.  پمپ

پمپ شناور در انواع تک فاز و سه فاز تولید و عرضه می شود و جنس پمپ ها معمولا در دو نوع استیل و برنز می باشد که معمولا جنس استیل آن نسبت به جنس چدن دارای مزایایی همچون مقاومت بیشتر، آبدهی و راندمان بالاتر ، مصرف برق کمتر و … می باشد.

کاربرد پمپ شناور

پمپ شناور امروزه دارای جایگاه ویژه ایی در صنعت انتقال مایعات هستند و بصورت گسترده در موارد زیر استفاده میشوند :

  1. پمپ آب در مصارف کشاورزی
  2. پمپاژ آب چاه های عمیق و نیمه عمیق
  3. پمپ آتشنشانی
  4. پمپاژ نفت و سایر مایعات چسبناک
  5. تامین آب اضطراری
  6. پمپاژ فاضلاب
  7. حوضچه های پرورش ماهی ها

انواع پمپ های شناور

پمپ های شناور دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به ویژگی و کارکرد های مختلف می توان پمپ های شناور مورد نظر را انتخاب کرد.

پرکاربرد ترین پمپ های شناور می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. پمپ شناور شفت غلافی
  2.  پمپ شناور توربینی
  3. پمپ های شناور پمپ جریان محوری (ملخی)
  4.  الکتروپمپ شناور

پمپ شناور توربینی

در پمپ‌های توربینی turbine pump  سیال موازی محوراصلی ، شَفت (shaft) وارد پروانه می‌گردد و به‌طور زاویه دار نسبت به محور از پروانه (impeller) خارج می‌گردد ، تفاوت اصلی پمپ شناور توربینی با پمپ های سانتریفیوژ  در شکل پره های آن است .

پمپ شناور جریان محوری یا پمپ ملخی

پمپ های جریان محوری یا پمپ ملخی عملکرد مشابهی با پمپ شناور توربینی دارند. با این تفاوت که در این پمپ ها، سیال به صورت موازی با شفت از پروانه خارج می شود بر خلاف پمپ‌های توربینی که سیال به‌طور زاویه دار نسبت به محور از پروانه خارج میشود .

پمپ شناور شفت غلافی

پمپ شناور شفت غلافی، سیال پس از پمپ شدن به وسیلهٔ پروانه از طریق لوله‌ای که در اطراف محور قرار دارد به سمت خروجی هدایت می‌شود. در پمپ شناور شفت غلافی چنانچه سیال دارای خاصیت روانکاری مناسبی باشد می‌تواند با شفت در تماس باشد اما اگر سیال پمپاژی روانکار مناسبی نباشد باید با ایجاد محفظه‌ای از تماس سیال با شفت جلوگیری کرد .

الکتروپمپ شناور

در الکتروپمپ شناور ، الکتروموتور و پمپ که با یکدیگر کوپل شده اند . داخل الکتروموتور با آب پر می‌شود و عمل پمپ آب را نیز انجام میدهد .

معمولاً در پمپ آب ، برای روانکاری یاتاقان ها و هم برای خنک‌کاری حرارت در سیم‌پیچی داخل الکتروموتور از آب استفاده میشود می‌باشد. در حال حاضر شرکت‌های زیادی در زمینه این تولید پمپ آب فعال هستند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد .

ویدیو زیر را حتما مشاهده کنید تا به نحوه کار الکترو پمپ شناور آشنا شوید (رسانه تصویری یک دو سه صنعت)

در مورد پمپ های آب بیشتر بدانید

پمپ های آب جزو پمپ های شناور چند طبقه با محرک الکتریکی  طبقه بندی میشوند ،  غالب پمپ های آب با یک الکتروموتور کوپلینگ میشوند .

مصرف عمده الکترو پمپ های شناور برای پمپ آب از چاه های عمیق و نیمه عمیق كم قطر است. این پمپ ها قابلیت پمپاژ حجم بالایی از آب را دارند ، آبدهی این پمپ ها تا ۶۵۰ متر مکعب در ساعت و ارتفاع ۳۰۰ متر در محدوده پمپ های آب قرار میگیرد . غالب ساختار کلی الکترو پمپ آب مشابه است و اگرآب دارای ذرات ساینده باشد از پمپ های خاصی با محفظه ها و پروانه هایی از آلیاژ مخصوص ضد سایش تولید میشوند .

حفره زایی یا کاویتاسیون در پمپ آب

پدیده حفره زایی با ایجاد حباب های گاز به علت کاهش فشار محلی در مقطعی از جریان سیال روی می دهد. بعبارت دیگر هرگاه در سیستم هیدرودینامیکی (مانند پمپ‌ها) افت فشار ایجاد شود بطوری که فشار سیال به فشار بخار نزدیک گردد، سیال در همان دما شروع به جوشش می‌کند که منجر به ایجاد حباب‌های بخار در سیال می‌شود که به پدیده جوشش سیال در اثر افت فشار را کاویتاسیون گفته میشود .

حباب‌های گازی ایجاد شده زمانی که دوباره به منطقه پرفشارتر وارد می‌شوند معمولاً منفجر می‌شوند. این ترکیدن حباب‌ها شوکی موج‌مانند ایجاد می‌کند که صدادار است و می‌تواند از طریق خوردگی حبابی به پروانه‌های پمپ آب آسیب برساند .

این پدیده سبب میشود عمر پمپ آب بشدت کاهش پیدا کند ، حفره زایی باعث کاهش بازده پمپ و سقوط ناگهانی منحنی آبدهی، ارتفاع و ایجاد ارتعاش و سر و صدا می شود.

برای آشنایی با نقاله و کانوایر روی لینک کلیک کنید
4.9/5 - (52 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید