مقالات

روانکاری در بلبرینگ ها

روانکاری در بلبرینگ ها شرکت تامین روانکار کارو

روانکاری در بلبرینگ ها  که جزو یاتاقاهای غلطشی تقسیم بندی میشوند دو مزیت عمده نسبت به سایر بیرینگ‌ها دارند .

  •  اصطحکاک کم
  •  نیاز به روانکاری محدود و کم

در بلبرینگ‌ها استفاده از روانکار مناسب حائز اهمیت است. برای خرید محصولات صنعتی اصلی از نمایندگی نیناس کلیک کنید.

عموماً در تمام در بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها (و بطور کلی تمام یاتاقان‌ها) از روانکار‌ها استفاده می شود و علت آن کاهش اصطحکاک و در نتیجه بهبود عملکرد سیستم است .

روانکاری در بلبرینگ ها یک عامل اساسی در تضمین عملکرد مناسب و عمر طولانی بلبرینگ و رولبرینگ ها میباشد روانکاری موارد زیر را انجام می دهد:

  • حرکت را تسهیل می کند
  • از سایش و خستگی زودرس جلوگیـــــری می کند
  • اصطکاک را کاهش می دهد
  • سبب آبندی بلبرینگ و رولبرینگ ها میشود
  • لرزش و نویز را کاهش می دهد
  • و از یاتاقان در برابر خوردگی محافظت می کند

اصطحکاک در بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ)

اصطحکاک برای یک یک بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) حکم سم برای هر چیز دیگری را دارد اگر اصطحاک در بیرینگ افزایش یابد در ابتدا باعث بالا رفتن دمای کاری شده و اگر این شرایط ادامه یابد روغن یا روانکار موجود در اطراف بیرینگ خاصیت خودش را از دست میدهد در نتیجه روانکار که وظیفه خنک کاری فضای اطراف بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) را دارد نمی تواند این کار را بدرستی انجام بدهد .

کار کردن بیرینگ در شرایط دمایی بالا موجب فرسایش سریعتر و خراب شدن بیرینگ میشود پس استفاده از روغن مناسب حکم حیاتی برای طول عمر بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) است .

چه روانکاری برای بلبرینگ و رولبرینگ استفاده کنیم؟

غالبا وقتی سوال پرسیده میشود چه روانکاری برای بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) مناسب است ، دو پاسخ روبـــه روی شما قرار میگیرد ۱) استفاده از گریس ۲) استفاده از روغن رونکار

به طور کلی روانکاری با  گریس به طور قطع ساده ترین و کارآمدترین انتخاب است زیرا کلیه کارکردهای ذکر شده در بالا را ارائه می دهد و همچنین نیـــاز به مراقبت و نگهداری کمتــری دارد . اما مسئله به این سادگی هم نیست . استفاده از گریس برای روانکاری بیرینگ  (بلبرینگ و رولبرینگ) هم دارای مزایا و هم معایبی است .

ار مزایای آن میتوان به وجود دایمی روانکار در محل اشاره کرد و چون گریس گرانروی بالاتری نسبت به روغن دارد در هنگام بارگذاری سنگین احتمال فرار کردن روغن از بین دو سطح وجود ندارد. و اما معایب اصلی ترین عیب استفاده از گریس عدم خنک کاری بیرینگ  (بلبرینگ و رولبرینگ) است .

اگر یاتاقان ها تحت فشار زیادی قرار داشته باشند ، و کار آن مداوم باشد  و سرعت چرخش آن زیاد باشد ، استفاده از روغن روانکار برای حفظ سلامت دستگاه شما ضروری است و از طرف دیگر ، اگر بارها کم باشد و سرعت یاتاقان کم باشد گریس ظاهراً گزینـــه بهتری است .

در هر صورت ، انتخاب روانکاری بلبرینگ و رولبرینگ  به سه عامل بستگی دارد:

۱) بار

۲) نوع کارکرد (مداوم یا متناوب)

۳) سرعت چرخش

روانکاری بلبرینگ و رولبرینگ

طبق بازخوردها مختلفی که شرکتهای معتبر از علل خرابی بیرینگ ها (بلبرینگ و رولبرینگ) ارایه داده اند در حدود نصفی از خرابی و سایش بیرینگ ها بعلت عدم توجه به روانکاری بیرینگ است .

انتخاب نوع روانکار بیرینگ اینکه از گریس استفاده شود یا از روغن روانکار باید به گاتالوگ شرکت سازنده مراجعه شود اما در صورت عدم دسترسی دو پارامتر مهم در انتخاب روانکار بلبرینگ باید لحاظ بشود .

  •  سرعت کاری بلبرینگ و رولبرینگ
  • بار کاری بلبرینگ و رولبرینگ

این دو پارامتر نسبت عکس با هم دارند بطوریکه اگر بیرینگ  (بلبرینگ و رولبرینگ) در شرایط سرعت بالا کار کند باید روانکار دارای لزجت(گرانروی) پایین باشد و اگر بلبرینگ در شرایط بارگذاری سنگین کار کند باید از روانکار با لزجت بالا استفاده شود تا روغن از بین دو سطح فرار نکند و سایش فلز با فلز نداشته باشیم .

 

شرایط روانكاری – نسبت لزجت K

اثر روانكار با توجه به درجه جداسازي سطوح غلتشي تعیین مي شود. به منظور تشكیل فیلم روانكاري (لایه روغن) مورد نیاز لازم است كه روانكار لزجت حداقلي را در دماي كاركرد  دستگاه داشته باشد.

شرایط روانكار بلبرینگ و رولبرینگ با نسبت لزجت Kتعیین مي شود كه نسبت لزجت واقعي  به لزجت تقسیم بر لزجت اسمي براي روانكاري بهینه  است. هر دو مقدار در دماي كاركرد بیرینگ اندازه گیری مي شوند.

روانکار بلبرینگ

K =نسبت لزجت
V1=لزجت واقعي دردماي كاركرد برحسب  mm2 /s
V2=لزجت اسمي، به قطر متوسط و سرعت دوراني بستگي دارد برحسب mm2 /s

به منظور تشكیل فیلم روانكاري كامل بین سطوح غلتشي لازم است كه روانكار لزجت حداقلي در دماي كاركرد داشته باشد، كه به آن لزجت اسمي گفته مي شود و از نمودار زیر براساس قطرمتوسط بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ)
(d m = + 0.5(D+d  برحسب mmو سرعت دوراني ،n برحسب ،  r/minتعیین ميشود.

روانکاری بلبرینگ  – در شرایطی که از دما اطلاع داریم

وقتي دماي كاركرد قابل محاسبه باشد یا از تجربیات قبلي مشخص است، مي توان با استفاده از نمودار زیر لزجت را در دماي استاندارد ۴٠درجه سانتیگراد تعیین نمود.

لازم بذكر است كه بعضي از بیرینگ‌هاي خاص مانند رولبرینگ كروي ، رولبرینگ مخروطي و رولبرینگ كف گرد، به طور طبیعي دماي كاركرد بیشتري نسبت به انواع دیگربیرینگها (بلبرینگ و رولبرینگ) نظیر بلبرینگ شیارعمیق و رولبرینگ استوانه اي درشرایط كاركرد مشابه دارند.

بلبرینگ 

تمامی برند های بلبرینگ به همراه لیست قیمت آن را میتوانید در اینجا مشاهده فرماید

 

بلبرینگ | فروش بلبرینگ | خرید بلبرینگ | انواع بلبرینگ 

حرف آخر روانکاری بلبرینگ گریس یا روغن؟!

همانطور که اشاره شد برای انتخاب نوع روانکار مناسب برای بلبرینگ و رولبرینگ باید شرایط مختلف و متفاوتی را در نظر بگیــــریم ، اما گاهی ممکن است نیاز به پاسخ یک کلمـــه ایی داشته باشیــم در این صورت باید بگویم که غالبا در شرایطی که از نوع روانکار بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) اطلاعی نداشته باشیم توصیه به استفاده از گریس میشود چراکه گریس در محل یاتاقان به خوبی باقی میماند و در شرایط سنگین بارگذاری از بین سطوح فرار نمیکند و نسبت به روغن روانکار دیرتر کثیف میشود.

برای اشنایی با تست التراسونیک موج هدایت شده GWT  روی لینک کلیک کنید.

5/5 - (52 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید