مقالات

سیر تا پیاز انواع تسمه‌ها و نوار نقاله‌ها

سیر تا پیاز انواع تسمه‌ها و نوار نقاله‌ها
تسمه‌ها و نوار نقاله‌ها چیست ؟ نوار نقاله ها ، نوعی از تسمه های صنعتی هستند که به منظور حمل کردن مواد و قطعاتت طراحی و ساختـــه می شوند . ایده استفاده از نوار نقاله ها و کانوایر ها به صورت صنعتی اولین بار در کارخانه فورد به وجود آمد که با پیشنهاد هنری فورد به منظور افزایش راندمان در تولید خودرو پیشنهاد خط های تولید پیوسته یا کانتینیوس پروداکشن (continus production) را داد ، مورد استفاده قرار گرفتند. علاوه برتسمه‌ها و نوار نقاله‌ها انتخاب روانکار مناسب نیز در فرآیند موثر است می‌توانید برای خرید بهترین روانکار از شرکت نایکو روی لینک کلیک کنید.

کانوایر که یک کلمه انگلیسی است و بصورت Conveyor نوشته می شود ، آمده است . ریشه کلمه conveyor از کلمـــه Convey به معنی حمل کردن می آید . کانوایر ها بـــــا  نـــوار نقـــاله ها نقاط  مشترک زیادی دارند و وظیفـــه آنها برای انتقال مواد یا وسایل یا قطعات تولید شده از یک نقطه به نقطه دیگر است .

در خط های تولید استفاده ازنـــوار نقـــاله ها بهره وری و تولید را به شدت بالا میبرد به طوری که مواد و قطعات تولید شده به سرعت می تواند از از یک نقطه به نقطه دیگر کارگاه یا کارخــانه انتقال پیدا کند ، این تنها یکی از کاربردهای نـــوار نقـــاله ها و کانوایـــر ها  می باشد .

 

کاربرد تسمه یا نوار نقاله‌ها در صنعت

کاربرد نـــوار نقـــاله ها و کانوایـــر ها در جایی که قرار است کــه محصول در معرض پروسس های تولید مانند قرار گرفتن در معرض حرارت به منظور خشک شدن استفاده میشود ، و ممکن است این پروسه  ممکن است برای شستشوی قطعات و مواد تولید شده باشد و حتی ممکن است که ابزار یا قطعه ای را که برش خورده است یا هر فرآیند دیگری که روی آن صورت گرفته است را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال دهد و تمام این مراحل توسط تسـمــه کانوایر یا نوار نقـــاله‌ها انجام می شود ، که در ادامه توضیح داده خواهد شد که استفاده از خطوط نوار نقاله‌ها در معادن تولید فراورده های معدنی مانند سیمان ، سنگ و ….. چقـــدر راندمان تولید را افزایش خواهد داد .

اصول کار تسمه‌ها و نوار نقاله‌ها چطوری است؟

بطور کلی نوار نقاله ها و کانوایر ها ، نواری است مداربسته یا کلوز لوپ (close loop) که با دریافت نیروی وارده از موتور گیربکس [ مقاله انواع گیربکس های صنعتی مطالعه شود ] به کمک دو غلتک ابتدایی و انتهایی به حرکت درآمده و چرخه روتین و بی انتها در سیستم نقاله را به عهده میگیرد  ، اگر بخواهیم یک مثال عینی و شهودی برای آن بزنیم از اساس کار تردمیل در باشگاه های ورزشی میتوانیم نام ببریم .

احتیاج به حمل و پردازش مواد متنوع در صنایع مختلف از جمله صنایع معدنی ، سیمان ، کاشی ، سنگ و صنایع دارویی و غذایی استفاده از نوار نقـــاله یا کانــوایر را به شدت ضروری کرده است.

وجود طیف وسیعی از نوار نقاله‌ها و نوار کانوایر ها باعث شده است که صنعت داخل کشور قادر به تولید بسیاری از انواع تسمه‌ها و نوار نقاله‌ها نباشد و که باعث شده است  اکثر تسمه ها و نوار نقاله ها وارداتی باشد .

در این مقاله قصد داریم که نوار نقاله ها و کانوایر ها را با هم بررسی کنیـــم.

 

تسمه نقاله یا نـوار نقــاله‌ی لاستیکی

تسمه نقاله‌های لاستیکی  یا نوار نقــاله لاستیکی از دو قسمت لاستیک و تار و پود ساخته شده است که لایه بالایی و زیرین آن پلاستیک و داخل آن از تار و پود استفاده شده است . استفاده از تار و پود به منظور افزایش استحکام تسمـــه بکار رفته است در تمامی نقاله های لاستیکی قسمت بالا و پایین تسمه یا نوار نقاله لاستیک پوشانده شده است بیشتر کاربرد نقاله های لاستیکی در صنایع معدنی ، سنگ ، سیمان و فلزات و صنایعی که ارتباطی با مواد خوراکی ندارند مشاهده می شود .

تسمه نقاله‌های لاستیکی می تواند در دو نوع ساده و آجدار باشد نمونه ساده برای انتقال مواد یکسان به کار میرود و تسـمــه‌های نقاله لاستیکی آجدار بیشتر برای انتقال مواد معدنی در کار در معدن ها استفاده می شود.

 

تسمه نقاله پی وی سی pvc

تسمه‌های نقاله‌ پی وی سی pvc یکی دیگر از نقاله های صنعتی هستند ، همانطور که در بالا اشاره شد از تســمـه‌های نقاله لاستیکی  یا نوار نقاله های لاستیکی در صنایع خوراکی نمی توان استفاده کرد و این محدودیت باعث شده که از تسمه نقاله‌های pvc  یا نوار نقاله‌های pvc  در صنایع خوراکی و بهداشتی به شدت استفاده گردد ، و علت آن سازگاری تسـمــه‌های پی وی سی در صنایع خوراکی و بهداشتی است این تسمه ها در انواع و سایزهای مختلف تولید می شود و همان طور که در بالا اشاره شد مداربسته یا کلوز لوپ (close loop) مورد استفاده قرار می گیرند تا بتوان مواد خوراکی و مواد بهداشتی را از یک نقطه به نقطه دیگر کارخانه انتقال بدهند.

بافت نخ موجود تســمـه‌های نقاله pvc  یا نوار نقاله pvc  به طوری است که ستون های محکم و مستحکمی را در طول و عرض نوار ایجاد می کند .

تسمه نقاله pvc  یا نوار نقاله pvc  در دو نوع صاف و آجدار تولید می شود  ، گاهی مشاهده می شود که برای جلوگیری از لغزش مواد و قطعات تولید شده در خطوط تولید از تســمـه‌ها راهنما برای جلوگیری از لغزش آنها روی نوار نقاله‌ها استفاده شودکه باعث می شود پروفیل سایدبار یا  T پروفیل مناسب برای شرایط مختلف محیطی باشد.

 

تسمه نقاله پارچه یا نمدی

تمام مزیت هایی که تسمه‌های نقاله‌ pvc  یا نوار نقاله pvc  گفته شد همان مزیت ها نیز برای تسمه نقاله پارچه یا نمدی نیز وجود دارد ، با این تفاوت که لایه بالایی لایه بالایی تسمه نقاله پارچه یا نمدی به جای پی وی سی از نمد ، پارچه یا الیاف کتان یا پلی استر ساخته شدند . این تسمه نقاله ها به علت سازگار بودن با مواد غذایی و دارویی در صنایع بهداشتی و انواع شیرینی جات مانند بیسکویت ، کلوچه و نان فانتزی کاربرد فروانی دارد .

تسمه نقاله مدولار یا نوار نقاله مدولار (پلاستیکی )

تسمه نقاله مدولار یا نوار نقاله‌های مدولار (پلاستیکی ) یا زنجیر نقاله مدولار نام های مختلفی هستند که برای نوار نقاله مدولار مورد استفاده قرار می گیرند .

تسمه نقاله مدولار یا نوار نقاله مدولار (پلاستیکی ) تماماً از جنس پلاستیک بوده و از مونتاژ قطعات پلاستیکی کوچک و با سایز استاندارد ساخته می شود و با در کنار هم قرار گرفتن قطعات تسمه آنها یک تسمه نقاله مدولار با طول و عرض مشخص و مقاوم در برابر ضربه و وزن بالا به دست می آید ، از این نوع تسـمــه نقاله ها بیشتر در خطوط شستشوی مواد بهداشتی و غذایی استفاده میشود تمامی این قطعات کوچک تسمه توسط پین یا قفل به طوری که آنها ضد آب باشند به یکدیگر وصل می شوند.

تسمه نقاله برزنتی یا نوار نقاله برزنتی ( تسمه الواتوری)

تسمه‌های نقاله برزنتی یا نوار نقاله برزنتی ( تســمـه الواتوری) هم گفته میشوند ، بیشتر ساختاری شبیه به تســمـه نقاله پلاستیکی دارند با این تفاوت که لایه بالایی و زیرین آن از جنس برزنت است و لایه تار و پود آن به گونه ای است که نیروی کشش و تحمل آن تحمل تسمه‌های نقاله‌ برزنتی را زیاد کند.

 

برای آشنایی با  اساسی در مورد تسمه پروانه یا تسمه دینامروی لینک کلیک کنید

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید