مقالات

مکانیزیم های جور کردنی

مکانیزیم های جور کردنی شرکت تامین روانکار کارو

مکانیزیم برای هدایت کردن قطعات

در این قسمت قصد داریم مکانیزیم های جور کردنی را معرفی کنیم . در مقدمه بحث علم طراحی مکانیزیم ها به تعریف این علم و همچنین اهمیت آن اشاره کردیم .برای مطالعه بیشتر مقدمه ایی بر علم طراحی مکانیزیم را مطالعه کنید. در مکانیزهای جور کردنی روانکار نقش مهمی دارد با اطلاع از تاریخچه سایر شرکت های نفتی و تاریخچه شرکت ا کی اس روی لینک کلیک کنید.

یکی از مکانیزیم های پرکاربرد در صنعت ، مکانیزم جور کردن قطعات برای مونتاژ در مونتاژ مکانیکی است . در این مکانیزیم قطعات ابتدا گرفته می شوند و بعد به یک موقعیت خاص هدایت می شوند. در این بخش ، چند ایده درباره مکانیزیم های جور کردنی مکانیکی ارایه می شود.

مکانیزیم های جور کردنی

مکانیزیم های جور کردنی یکی از پر کاربردترین مکانیزیم های صنعتی می باشد که معمولاً شکل عمومی آن به این صورت است که قطعات از داخل یک مخزن و از طریق یک کانال به محل موردنظر منتقل کرد. اغلب در این مسیر لازم است قطعه کار جهت داده شود و یا جهت آن کنترل شود.

در این مکانیزیم برای هدایت قطعات معمولاً از لوله تغذیـه استفاده می شود به عبارت دیگر، قطعه کار باید از یک مسیر جهت دهنده عبور نماید. به طور همزمان، مکانیزم باید از بیرون افتادن قطعه کار از مسیر نیز جلوگیری کند . وسایلی که مهندسین مونتاژ برای این عمل ابداع نموده اند غالباً از نیروی گرانشی استفاده می کنند که یکی از آنها استفاده از سطح شیبدار است . سطح شیبدار بسیار هوشمندانه و در عین حال تا حد امکان ساده است که سبب می شود دارای قابلیت اطمینان بالایی باشد .

تقریباً تمام قطعات را با هر شکل و اندازه ممکن می توان با به کار گیری مکانیزیم های جور کردنی از داخل یک مخزن و از طریق یک کانال به محل موردنظر منتقل کرد.

مکانیزیم جور کردنی شماره 1

در مکانیزیم جور کردنی شماره 1 ، از یک سطح شیب دار ساده به همراه کانال تغذیه ساخته شده است . در این مکانیزیم قطعه باید دارای یک عدم تقارن باشد . در این مکانیزیم جور کردنی از عدم تقارن هر چند کوچک برای ردیف کردن قطعات استفاده می شود . گاهی اوقات یک طرف قطعه کار، از طرف دیگر آن کمی سنگینتر است ، و همین عدم تقارن که سبب مقاومت در برابر حرکت می شود به طوریکه سر سنگین تر پاپین قرار خواهد گرفت .

و در نهایت تمام قطعات به صورت موازی با یکدیگر به کانال هدایت خواهد شد .

برای به کارگیری این روش لازم است که مرکز ثقل قطعه ، قبل از قطر کوچک آن قرار بگیرد . به طوری که قطعه کار در هنگام غلتیدن به پایین سطح شیبدار جهت خود را با توجه به طرف سنگین تر تغییر کند ، از مکانیزیم جور کردنی شماره 1 می توان برای جهت دادن به پین های مخروطی را نیز با روشی مشابه استفاده کرد .

 

مکانیزیم جور کردنی شماره 2

مکانیـــزیم جور کردنی شماره 2 ، یک مکانیزیم بسیار پر کاربرد در صنایع غذایی و غیره می باشد . در مکانیزیم جور کردنی شماره 2 از اختلاف سایز و اندازه برای مرتب کردن قطعات یا سایر اقلام استفاده می شود . در این مکانیزیم کانال تغذیه معمولاً متحرک است که همین سبب می شود بتوان قطعات را تفکیک کرد .

در زیر برای مکانیزیم جور کردنی شماره 2 ، دو مثال مشاهده می کنید که اولی مربوط به تفکیک سکه های مختلف و دومی مربوط به تفکیک میوه های ریز از درشت می باشد .

ویدیو زیر نیز مثالی از مکانیـــزیم جور کردنی شماره 2 است که برای تفکیک سیب های ریز و درشت قابل استفاده است و آنقدر ساده است که قابلیت ساخت در محل و باغ را دارد .

مکانیزیم جور کردنی شماره 3

مکانیزیم جور کردنی شماره 3 ، یک مکانیزیم تغذیه است که در کارخانه جات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد .

معمولاً در مکانیزیم تغذیه از یک قطاع نوسان کننده که تعداد مشخصی قطعات یا سایر اقلام در آن قرار دارد استفاده می شود . در یک مکانیزیم ها معمولاً پس از چرخش لولا به اندازه زاویه مشخصی ، قطعات یا سایر اقلام به نقطه مورد نظر منتقل شده و تخلیه می شوند .

مکانیزیم تغذیه باید این قابلیت را داشته باشد که در دو انتهای نوسان اندکی توقف داشته باشد تا زمان کافی جهت جمع شدن و تخلیه قطعات فراهم گردد .

در مثال زیر مکانیزیم پر کننده نوار تیربار (دوشکا) را مشاهده می کنید .

مکانیزیم جور کردنی شماره 4

مکانیزیم جور کردنی شماره 4 ، یک مکانیزیم با استفاده از قدرت مغناطیس می باشد که با آن می توان سوزن ، میخ و قطعاتی از این دست که به سادگی با استفاده از سایر مکانیزیم ها نمی توان مرتب کرد را مرتب کرد . یک ایراد این مکانیزیم این است که قطعات در آن مغناطیسی می شوند و حتماً باید پس از اتمام فرآیند کار مغناطیس زدایی انجام شود .

5/5 - (52 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید