مقالات

شکست در اتصالات جوشی به زبان ساده

شکست در اتصالات جوشی

شکست در اتصالات جوشی چیست؟

همانطور که در مقاله ی سیر تا پیاز فرآیند های جوشکاری به مزیت های فوق العاده استفاده از جوشکاری در ساخت و مونتاژ قطعات صنعتـی اشاره شد که برخی از آنها مانند سرعت زیاد در ساخت ، عدم محدودیت در ضخامت و … بود ، استفاده از جوشکاری چند ایراد اساسی دارد که به شرح زیر است. شکست در اتصالات جوشب نیز به نوع روانساز بستگی دارد، می‌توانید برای خرید بهترین روانکار از شرکت Emkarate روی لینک کلیک کنید.

۱) در جوشکاری به علت چرخه دمایی ناهمگن احتمال ایجاد اعوجاج و به هم خوردن انطباقات هندسی وجود دارد . [ اعوجاج های جوشی مطالعه شود ]

۲) به علت چرخه دمایی ناهمگن و سرد شدن سریع امکان به وجود آمدن تغییرات متالوژیکی در فلز پایه وجود دارد .

۳) مورد سوم را که می توان خطرناک ترین مسئله در جوشکاری نام برد ، شکست در اتصالات جوشی بدون اخطار نام برد .

فاجعه های شکست در سازه های جوشکاری شده

برای شکست در اتصالات جوشی بدون اخطار توجه شما را به شکل زیر جلب می کنم که مربوط به کشتی لیبرتی در جنگ جهانی دوم باشد . این شکست بدون هیچ اتفاق خارجی در حالی که کشتی در ساحل آرام لنگر انداخته بود اتفاق افتاده است و از طرف دیگر کشتی های لیبرتی جزو اولین کشتی هایی بودند که تماماً با استفاده از جوشکاری ساخته شده بوده اند و این موضوع که چطوری ممکن است چنین فاجعه عظیمی به صورت خود به خود در سازه ی جوشکاری شده اتفاق بیافتد ، مهندسان و محققین را متوجه بعد جدیدی از خطر مسئله جوشکـاری کرد .

 

در طی ۱۰۰ سال گذشته شکست های فاجعه آمیز که در سازه های جوشکاری شده مانند پل ها ، مخازن ، کشتی ها و … گزارش شده توجه زیادی را به خود جلب کرده است که چگونه می شود سازه های جوشکاری شده مطمئنی را طراحی کرد که از خطر شکست دور باشند . مطالعات در این زمینه سبب ایجاد علم جدیدی به نام مکانیک شکست ، شد .

از آنجایی که ساخت بسیاری از قطعات که در کابرد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند مانند ، جوشکاری ، ماشینکاری و …. بدون ایجاد عیب عملاً غیر ممکن است علم مکانیک شکست بررسی می کند که رفتار ماده در حضور ترک چگونه خواهد بود .

عوامل شکست در اتصالات جوشی

۱) چقرمگی ماده : چقرمگی ماده یعنی توانایی ماده برای تحمل یا تغییر شکل پلاستیک در حضور یک ترک ، شیار یا ناپیوستگی

۲) اندازه ترک : همه شکست ها در سازه ها و قطعات از یک ترک بسیار ریز آغاز می شوند که برای مثال در جوشکاری این ترک ها می توانند ناشی از عیوب جوش مانند بریدگی کناره جوش ، ترک های انجمادی و … باشد برای بررسی بیشتر دو مقاله [ انواع عیوب جوش ] و [ انواع ترک های جوش ] مطالعه شود .

۳) مقدار تنش : سومین پارامتر موثر بر رفتــار ماده در حضور ترک سطح تنش است و اگر سطح تنش ها به مقدار مطمئنی کاهش پیدا کنند می توان از بروز شکست در سازه ها و قطعات جوشکاری شده جلوگیری کرد .

برای آشنایی با ترک خوردگی تنشی روی لینک کلیک کنید.

4.9/5 - (50 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید