مقالات

مکانیزیم های جا به جا کردن قطعات

مکانیزیم های جا به جا کردن قطعات

آشنایی با مکانیزیم های جا به جا کردن قطعات

در درس های قبلی بحث آشنایی با علم طراحی مکانیزیم ها با مکانیزیم های جور کردنی  ، مکانیزیم های تنظیم وزن ، مکانیزیم های برش و مکانیزم های تغذیه کننده آشنـا شده ایم . در این مقاله قصد داریم مکانیزیم را بررسی کنیم. برای جابجایی و روان کردن قطعات بهتر است از روانکارهای اصل و درجه یک شرکت SKF استفاده کنید.

مکانیزیم های جا به جا کردن قطعات ، از دیگر مکانیزیم های مهم صنعتی هستند که کاربرد فراوانی در صنعت دارد . مکانیزیم هایی که برای منتقل کردن قطعات در صنعت استفاده می شود به لحاظ کارایی همان کار مکانیزم های تغذیه کننده را انجام می دهد با این تفاوت که مکانیزم های تغذیه کننده وظیفه انتقال قطعات برای انجام پروسه بعدی را دارند که وجود داشتن نظم و نرخ یکنواخت انتقال در این مکانیزیم ها حیاتی است اما این موضوع در مکانیزیم های جا به جا کردن قطعات حساسیت کمتری دارد .

مکانیزیم های جا به جا کردن قطعات ، دارای انواع مختلفی می باشند که ما مکانیزیم هایی را مورد بررسی قرار خواهیم داد که جا به جا کردن قطعات در آنها به صورت مکانیکی انجام می شود . مدار فرمان در این مکانیزیم ها هم می تواند مدار کاملاً ماکانیکی باشد و هم می تواند مدار هیدرولیک یا پنوماتیکی باشد.

مکانیزیم شماره 1

مکانیزیم های جا به جا کردن شماره 1 ، این مکانیزیم به صورت گسترده در صنایع چاپ و بسته بندی برای انتقال دادن کاغذ و کارتن روی نوار نقاله استفاده می شود . اساس کار این مکانیزیم یک منتقل کننده غلطک اصطحکاکی یا ماسوره هل دهنده است که قطعات را به جلو هل می دهد .

مکانیزیم شماره 2

مکانیزیم های جا به جا کردن قطعات شماره 2 ، این مکانیزیم به صورت گسترده در صنایعی که قطعات حجیم و هم شکل قرار است به داخل کانال تغذیه هدایت شوند می مورد استفاده قرار می گیرد . مزیت اصلی این مکانیزیم سادگی آن است و همچنین قابلیت این را دارد که سرعت تغذیه را تعیین کرد اما مهمترین ایراد آن این است که برای قطعات شکننده و ظریف این مکانیزیم زا نمی توان استفاده کرد .

نام این انگلیسی این مکانیزیم Scotch Yoke Mechanism است که اگر بخواهیم آن را فارسی ترجمه کنیم می توان مکانیزیم یوک شیار دار لنگ آن را ترجمه کرد . در شکل زیر نمونه این مکانیزیم که قابلیت تنظیم سرعت را دارد مشاهده می کنید .

مکانیزیم زیر نوعی از مکانیریم منتقل کننده یوک شیار دار لنگ ( مکانیزیم Scotch Yoke Mechanism ) است اما با این تفاوت که در این مکانیریم از چرخدنده استفاده شده است .

مکانیزیم شماره 3

مکانیزیم های جا به جا کردن قطعات شماره 3 ، در این مکانیزیم قطعات توسط یک جفت دیسک دندانه دار شبیه چرخدنده که از زیر قطعات را حمل می کند روی خط تغذیه حمل می شوند .

مکانیزیم شماره 4

در مکانیزیم بعدی که مشاهده می کنید مربوط می سود به مکانیزیم جا به جا کردن قطعات که با استفاده از زنجیر و چرخ زنجیر استفاده می شود . این مکانیزیم جا به جا کردن برای انتقال رینگ های خودرو به اتاق رنگ مورد استفاده قرار می گیرد که کارایی بالایی دارد در عین حال می تواند فاصله مشخص بین قطعات را تضمین کند .

 

مکانیزیم شماره 5

مکانیزیم های جا به جا کردن شماره 5 ، کارایی و استفاده این مکانیزیم کاملاً با چند مکانیزیم بالا که اشاره کردیم متفاوت است . تفاوت اصلی این مکانیزیم با مکانیزیم هایی که در بالاتر به آن پرداختیم این است که مدار فرمان این مکانیزیم بر خلاف سایر مکانیزیم های دیگر مدار هیدرولیک یا مدار نیوماتیک است .

همانطور که در ویدیو زیر مشاهده می کنید از این مکانیزیم برای حمل و انتقال مطمئن تخم مرغ ها استفاده می شود . نام دیگر این مکانیزیم ساکشن بادی تخم مرغ است که نوعی از مکانیزیم های طراحی شده برای جا به جا کردن می باشد .

مکانیزیم شماره 6

مکانیزیم های جا به جا کردن  شماره 6 ، یک مکانیزیم برای جابجایی قطعات حساس و ظریف است که نمی توان آنها را با سایر مکانیزیم هایی که در این درس توضیح داده شد جابجا کرد ، سر جابجا کننده این مکانیزیم هم می تواند یک مگنت مغناطیسی غیر دائم باشد و هم می تواند یک ساکشن بادی و غیره باشد .

این مکانیزیم به ما این قابلیت را می دهد که به راحتی روی آن یک شمارنده وصل کنیم .

مکانیزیم هایی برای جابجایی قطعات با استفاده از اهرام

ما در بالا برخی از جالب ترین و مهمترین مکانیزیم های جا به جا کردن  را خدمت شما معرفی کردیم و در این قسمت قصد داریم مکانیزیمی هایی که به وسیله الهام گرفتن از ماشین اَهرُم برای جا به جایی قطعات توسعه یافته اند را بررسی کنیــم .

اَهرُم ماشینی است ساده که از یک میله صلب که می تواند حول یک تکیه گاه دوران کند تشکیل شده است . این تگیه کاه طول بازو اهرام را به دو قسمت تقسیم می کند که این قابلیت را به ما می دهد با تغییر طول بازو نیرو را افزایش بدهیم . در ویدئو زیر با اهرم آشنا خواهید شد .

مکانیزیم شماره 7

مکانیزیم شماره 7 یکی مکانیزیم خلاقانه جالب است که با استفاده از ماشین اَهرُم ، به سادگی بشکه های اندازه بزرگ را می تواند جابجا کند

امتیازدهی به post

دیدگاهتان را بنویسید