مقالات

مکانیزیم های حفاظتی در دستگاه پرس و برش

مکانیزیم های حفاظتی در دستگاه پرس و برش شرکت تامین روانکار کارو

آشنایی مکانیزیم های حفاظتی در دستگاه پرس و برش

در درس های قبلی بحث آشنایی با علم طراحی مکانیزیم ها با مکانیزیم های جور کردنی  ، مکانیزیم های تنظیم وزن ، مکانیزیم های برش ، مکانیزم های تغذیه کننده ، مکانیزیم های نوار نقال و مکانیزیم های پیچیدن قرقره آشنـا شده ایم . در این مقاله قصد داریم مکانیزیم های حفاظتی در دستگاه پرس و برش را بررسی کنیم. یکی از عوامل دیگر جهت حفغاظت در حین کار انتخاب روانکار مناسب است با خرید محصولات SKF سهولت را در حین عملیات ایجاد کنید.

سالانه در صنعت صدها گزارش در خصوص قطع عضو و آسیب های جبران ناپذیر که توسط دستگاه های بدون حفاظ پرس و برش ایجاد می شود را می شنویم ، اما چکار می شود کرد ؟ آیا می توان این دستگاه را از چرخه تولید خارج کرد ؟! قطعاً پاسخ به این سوال خیر است . در حقیقیت امروزه در بحث مهندسی ایمنی با استفاده تکنولوژی های ترکیبی مهندسی سعی می کنند تا حد امکان جلوی خسارت را بگیریند . در ادامه ما با سه مکانیزیم های حفاظتی در دستگاه پرس و برش آشنا خواهیم شد .

غالباً در تمام دستگاه های پرس و برش صنعتی از کِلاچ (Clutch) به منظور قطع و وصل کردن انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده (گیربکس) استفاده می شود امــا کِلاچ به تنهایی برای حفاظت در دستگاه های پرس و برش کافی نمی باشد .

مکانیزیم شماره 1

مکانیزیم شماره 1 از مکانیزیم های حفاظتی در دستگاه پرس و برش ، یک مکانیزیم متداول و بسیار موثر برای پیشگیری از جاماندن دست زیر دستگاه است . این مکانیزیم که هم می تواند توسط مدار برقی و هم توسط مدار نیوماتیکی راه اندازی شود برای شروع به کار دستگاه لازم است همزمان دو شستی راه انداز فشرده شود که همین باعث جلوگیری از جا ماندن دست زیر دستگاه خواهد شد .

مکانیزیم شماره 2

مکانیزیم شماره 2 یک مکانیزیم کاملاً مکانیکی است که به منظور جلوگیری از جا ماندن دست زیر دستگاه پرس طراحی و ساخته شده است . ساخت و نصب این مکانیزیم حفاظتی بسیار ساده ساده اما در عین حال بسیار موثر است . یکی از علت هایی که جا ماندن دست زیر دستگاه پرس بسیار شایع است این است که در طول ساعات کاری اپراتور دستگاه مجبور است قطعات زیادی را زیر دستگاه قرار بدهد که خستگی ناشی شده از این امر می تواند سبب بروز حادثه بشود .

مکانیزیم شماره 3

مکانیزیم شماره 3 یک مکانیزیم کاملاًبرقی است که به وسیله پرده نوری از جا ماندن دست زیر دستگاه پرس جلوگیری می کند . نحوه کار این مکانیزیم همانطور که در ویدئو زیر مشاهده می کنید به این صورت است که یک چشم نوری جلوی دستگاه نصب می شود و در صورتی که دست یا قسمتی از بدن وارد دستگاه بشود ، دستگاه حرکت خود را متوقف می کند .

امتیازدهی به post

دیدگاهتان را بنویسید